Följa skyltar
Hej!
Detta är mycket pinsamt. Jag har haft körkort sen i februari men jag är VÄRDELÖS på att följa skyltar. Blir förvirrad (speciellt i rondeller) och det slutar alltid med att jag åker fel och måste vända. Hur blir man bättre? Tog körkort för att kunna köra mina barn till sina aktiviteter och så länge vi bara åker runt här i Farsta går det bra men så fort jag ger mig ut på en länge sträcka går det snett. VADSKAMANGÖÖÖRA?!?!
Är det så att du är osäker på vad skyltarna betyder eller glömmer helt enkelt att titta på skyltarna?
Om du bor i Farsta och också körde upp där så gissar jag att du övningskörde mest i Farsta också? Cirkulationsplatser ser ju ofta väldigt lika ut med ett fåtal varianter. Det är dock möjligt att du inte har fått erfara de varianter som du inte hittar lokalt i Farsta, därmed blir du osäker när du träffar på dessa på andra platser. Detta kan säkert gälla andra trafiksituationer också.
Hur blir du bättre? Du får helt enkelt åka ut till platser som du har känt dig osäker på och öva. Om du inte fysiskt vill åka dit så kan du kolla på platsen i google maps. Jag brukar använda en kombination av fågelperspektiv och street view i google maps för att undersöka platser i trafiken som har gjort mig osäker. Det hjälper att få ett helhetsperspektiv, och då kan du utmana dig själv att förstå hur du tänkte när det gick fel och hur du ska tänka istället.
För att bli bättre och säkrare på nått så måste man öva..
Så det bästa du kan göra att är att köra mycket och gärna utsätta dig för dom saker som du är osäker på..
Jag hade problem med att starta i backe, men efter jag tog körkort så har jag medvetet stanna i olika branta backar för att få öve på just den saken, och idag klarar jag det hur lätt som helst..
Kör mycket och vänj dig vid din omgivning. Var uppmärksam på att se vart filerna går så tidigt som möjligt. Brukar oftast finnas skyltar som visar det eller markerat i marken. Jag hade problem med det förr och åkte också fel och fick vända.
Tack för alla svar! Får träna å träna helt enkelt!
Ge tillbaka körkortet.
Ge tillbaka körkortet.
Kan du gott göra, du visar tendenser på själviskt beteende, och sådana förare är farliga i trafiken
Jag ska köra själv för första gången den 22e. Brukar finnas orienteringsskyltar innan rondellen som visar vilken avfart som tar en vart. Men själv kommer jag använda GPS. På grund utav mitt dåliga lokalsinne. Ska först köra från Malmö till Hörby, Sedan Hörby till Trelleborg och sedan Trelleborg till Malmö.
Kan du gott göra, du visar tendenser på själviskt beteende, och sådana förare är farliga i trafiken
Personer som inte kan läsa av skyltar ”förstår inte dess innebörd” ska inte ha körkort. De är en stor trafikfara.
Så är det bara med det.
Personer som inte kan läsa av skyltar ”förstår inte dess innebörd” ska inte ha körkort. De är en stor trafikfara.
Så är det bara med det.
Och just ja, jag kan följa skyltar.
Akta så inte farbror blå ser att du missar stopplikten.
Senaste foruminläggen
Rubrik