Start > Körkortsforum > Min uppkörning i Sollentuna

Min uppkörning i Sollentuna

Maria 2016-07-30 00:08 ! Citera #
Hej!

Jag tänkte dela med mig av min uppkörning. Jag satt och letade efter väldigt många berättelser innan min egna så kanske hjälper det någon! :)

Detta var inte min första uppkörning. Jag hade tidigare försökt köra upp privat i början på året då jag själv tyckte att jag var klar. Kuggade några gånger (!) då jag inte klarade fickparkering och hade dålig planering. Jag är helt med på att jag blev kuggad och tycker att de alla var väldigt snälla och korrekta.

Jag hade aldrig varit i Sollentuna innan och jag var riktigt nervös för alla nya vägar. Jag var där med min körskola en dag innan och checkade läget. Just dagen innan kändes det som att jag var 100% redo. Jag hade aldrig kört så bra och jag körde t o m bättre här där jag aldrig varit förut.

När dagen kom så åkte vi dit. Jag hade uppvärmning med körskolan och gjorde några småfel. Nervositeten var extrem och när inspektören kom hörde jag knappt vad hon sa.

Vi gick ut till bilen och jag slapp säkerhetskontroll då jag redan klarat det momentet. Jag backade ut och körde iväg. Hon sa inte så mycket utan sa lugnt att jag skulle ta höger i korsningen och sedan åka mot E4an. Det innebar 2 rondeller efter varandra där den andra hade två körfält som åkte mot vänster, jag valde då höger körfält.

Sedan åkte vi ut på E4an och jag körde ut på 3an och växlade sedan upp till 5an väl ute på motorvägen. Nästa avfart skulle jag följa skyltar mot Arlanda och sedan kom vi ut på en till motorväg där jag är mellan två stora lastbilar. Jag höll avståndet bra fram men upptäcker sedan att lastbilen bakom kommit väldigt nära så jag får gasa på.

Sedan kommer misstaget! Parkering. Backa in. Det jag verkligen är så bra på.

Det blir snedare än snedast och jag får inte till det. Totalt hjärnsläpp. Jag står dock i rutan och vi båda kan öppna dörren. Hon säger ok, vi åker vidare. Glöm det här nu. Här var jag säker på att jag kuggat.

Vi åker vidare till ett villaområde och jag får backa runt ett hörn. Jag tror knappt att jag gör som jag lärt mig men SHIT det var den absolut bästa backningen i mitt liv! Så perfekt intill kanten. Hon måste ha blivit imponerad tänker jag och hoppas att detta vägt upp för min sneda parkering.

Nu åker vi runt lite i villaområdet och hon säger åt mig att köra som jag brukar och inte vara överdrivet försiktigt i korsningarna. Det var högerregeln och jag var supernoga. Fan. Kuggad. Jag körde på nu som jag brukar och vi åkte tillbaka samma väg vi kom på E4an.

Väl tillbaka sa hon, din körning är godkänd! Trodde inte att det var sant!

Hon tyckte att mina rondeller och påfarter var exemplariska och att jag samspelade bra med andra och planerade min körning. Just att jag gasat på för att öka avståndet till lastbilen bakom var väldigt bra!

Jag vill med detta berätta om min uppkörning och säga att det är helt okej att göra små fel eller mindre perfekta saker. Inspektören kunde känna sig lugn i bilen, vilket är det som faktiskt är avgörande. Jag tror faktiskt att jag t o m växlade sämre än vanligt, men inget som märktes.

Det är så skönt att äntligen ha kortet och jag har tagit ca 90 lektioner! :)
J. 2016-08-03 11:12 ! Citera #
Jättekul att höra! Grattis!
Har fått tips om att hitta en balans mellan att vara fokuserad men ändå avslappnad på samma gång, dvs. inte sträva efter att köra felfritt men inte heller dra iväg o bara tuta och köra.

Ska själv köra upp i Sollentuna om 3 veckor, can’t wait! :D
Gäst 2016-08-03 16:49 ! Citera #
Lycka till! Tycker att det var sköna vägar :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I går 20:04
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest