Start > Körkortsforum > Vad är viktigt på körprovet?

Vad är viktigt på körprovet?

AnnaÅhman 2009-10-29 19:01 ! Citera #
Hejsan! jag ska snart köra upp och jag undrar om det är nån som har några bra tips på vad man ska öva mycket på? vad fick ni göra?
karnaa 2009-10-29 19:11 ! Citera #
korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/personbil/Forarprov/Korprov/
verfen 2009-10-31 10:30 ! Citera #
Repetera allt du har gått igenom på körskolan. Mängdträna hemma för att bli förbered
Skogsmullen 2009-11-10 14:19 ! Citera #
Tror nog det är bra att ta ialla fall ett par körlektioner på körskola för att lära sig sakerna på rätt sätt om man säger så. Där kommer man få reda på exakt vad man skall kunna och lära sig det. Det enda som kan vara svårt att på på en körskola dock är rutinen som är skit viktig. Så öva öva och öva hemma på just det som trafikskolan lär en är nog det ultimata om man har möjlighet till det. På körprovet så kollar dom nog just mycket rutin och hur säker man är och sen givetvis hur att man föler alla regler. :)
Gäst 2009-11-10 15:23 ! Citera #
Ett tips är att ta en körlektion precis innan uppkörningen så att du och bilen ”blir lite kompisar” och du kommer in i körningen. Då blir det lättare att slappna av och du kommer att klara det galant! ;)
Corrina 2009-12-17 16:47 ! Citera #
Jag tror att viktigast är att koncentrera på körningen och inte vara stressad. Om man kan häntera stress och köra som man gör privat, då är allt inte så svårt.
Corri
Aglaja 2010-02-05 10:39 ! Citera #
Det viktigaste är att man ska vara lugn och visa att man kan hantera bil och situation. Jag själv var mycket stressad på min första uppkörning och kunde inte köra alls. Det var en stor katastrof och efteråt måddde jag dåligt i flera dagar. Jag tyckte synd om inspektoren som skulle bedöma min körning så dålig körde jag. Igår klarade jag uppkörning galant. Jag var lugn och körde som jag brukar köra. Jag kunde inte köra bättre än för 3 veckor sen jag bara visade att jag kan köra. Man måste vara redo mentalt. Jag också upptäckte att det var lättare att klara krav från inspektoren än av de på trafik skolan. Första gången ställde jag ribban högt för mig själv och ville köra som de på trafik skola kräver att man ska köra. Nu vet jag att det inte går. Det går inte att göra varje liten sak som man ska när man är under stress. Och inspektorer bedömer helhet så man ska inte oroa sig om man gör något fel, man ska köra vidare så gott så man kan.
ceciliajournalist 2010-02-06 22:41 ! Citera #
Man ska sova ut ordentligt dagen innan, äta bra, men inte för nära inpå provet (typ 2 timmar innan), ta en koppa kaffe en timme innan och ta det lugnt. Försök hinna med åtminstone en körlektion innan för att rätta till eventuella ”akutbrister”, men försök sedan att ta det lugnt. Låt dig inte distraheras av småprat utan kör ditt race.
Oz 2010-02-15 21:57 ! Citera #
Det jag upplevde och vad mina kompisar har märkt oxå är den, Tänk på att försöka visa dig som en säker förare som möjligt. Alla kan göra fel specielt på vinterlag, Även om du är osäker försök att inte visa det, Tänk poå något annat t.ex titta lite mer på backspeglar och avsökningsområdena mer. då tänker de att du iaf inte är en fara för trafiken för att du är ”uppmärksamm”.

Prata inte så mycket med inspektören det visar mycket nervösitet och osökerhet, prata bara när de pratar med dig. ibland när du känner dig osäker kan du ju köra en fuling och prata bort det. De är inte så stränga med hastighetsbegränsingar enbart väldigt stränga på 30 vägar. Sen det vikgtigaste är Enligt mej hur bra avsökningsteknik du har.

Tänk på att du redan kan köra och vet vad du gör så kommer det gå fin tro mig.
Lycka till nu!
MStrandberg 2010-02-23 17:52 ! Citera #
Har också hört att det är bra att ta en lektion dagen innan, men det är inget enkelt knep från bilskolorna att klämma ur vartenda öre de kan få ur oss då =) ?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I går 20:01
5
I går 18:59
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo