Start > Körkortsforum > Bromsa fram tills korsning ell…

Bromsa fram tills korsning eller sväng

Gäst 2016-07-29 18:39 ! Citera #
Jag kör mest vid samma ställe privat (mängdträning) och vet då vart det är mycket trafik och vart det oftast inte är mycket trafik och man inte behöver stanna. Därför brukar jag vid en T korsning bara bromsa och växla ner till 2an, kolla lite snabbt och vända. Men nu försöker jag hitta ett bättre sätt som är säkrare, särskilt när jag börjar köra på andra ställen också

Det jag undrar är om man kan göra så; kör i 4ans växel, bromsar, växlar ner till 1an eller 2an några meter ifrån själva korsningen, släpper bromsen, tar upp kopplingen lite saaakta och krypkör så att jag hinner kolla till höger och vänster ordentligt (den T korsning jag är van vid är lite skymd åt båda sidorna, typ massa träd och en byggnad). Så är det ok att sluta bromsa eller blir det liksom vilseledande för bilarna bakom mig? Hur brukar ni göra? Sen är det så att den bilen jag kör privat i måste jag ta ner till 1an för det går inte att åka så sakta i 2an utan att bilen börjar skaka, det är väl ok? :?
Kent agent 2016-07-29 19:06 ! Citera #
Det du gör är helt ok, du ska ha kontroll på ditt fordon och att du inte skrämmer trafikanter på vägen som du närmar dig. :)
Trafiklärare sedan 15år

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor