Hej alla! Sist jag hade uppkörning failade jag mycket för att jag inte hade tränat landsväg mer än en gång. Hade bara kört motorväg typ 4-5 gånger och det va allt, dumt nog.
Nu har jag nötat sönder landsväg och knappt nån motorväg då min lärare sa den dagen att det nästan alla gånger man får åka o göra om det man hade misslyckats mycket med, i detta fall landsväg? Dem väljer ju antingen landsväg eller motorväg, så det låter ju rumligt det min lärare säger, dem måste ju kolla att jag faktiskt kan landsväg nu?
Vad är det ni tycker jag ska tänka på?
Fråga 1: Jag håller bra hastighet, ska jag flytta mig bara ut på vägrenen UTAN att sänka farten när nån vill köra om mig? Eller hur mycket får jag egentligen sakta ner?
Fråga 2: När jag ska svänga åt HÖGER _UT_ från landsvägen, ska jag släppa allting, köra hela bilen ut till vägrenen och rulla fram en bra bit tills jag kommer till korsningen samtidigt som jag bromsar då och då eller ska man precis vid korsningen köra ut på vägrenen?
Fråga 3: När jag sen från den korsningen ska åka tillbaka och ska ut på landsvägen igen (vänstersväng så jag korsar en fil) ska jag medans jag svänger växla till tvåan alltså i svängtilfället? eller ska jag svänga ut på landsvägen på ettan, sen växla upp till 2an, hoppa till 3an osv osv? Dvs, jag ska INTE ut på vägrenen för att underlätta för andra bilar som kommer bakom mig??
Så otroligt tacksam för alla svar och hjälp!! Ber om ursäkt om det är rörig text.