Start > Körkortsforum > Uppkörning imorgon 10:50 Uppsa…

Uppkörning imorgon 10:50 Uppsala

Gäst 2016-07-23 21:26 ! Citera #
Gäst 2016-07-23
Seriöst)) det enda jag är orolig för är att fickparkera (fint och på en gång) 8-) 8-)
Är du redo för körkort så ska du kunna alla moment som ingår i ett körutbildning..
Så om du inte kan fickparkera så är du inte klar.. Bara att öva mera!! 8-) 8-)
Per 2016-07-24 16:54 ! Citera #
Om du gör nåt fel så kan du tom ”vända det till din fördel”.
Min hustru x-la sig i fel fil vid ett trafikljus, på Kungsgatan i Uppsala. Hon skulle köra rakt fram. Men filen hon lagt sig i tvingade trafiken att enbart svänga vänster. O det var heldragen linje till höger om henne. Så hon valde att svänga vänster.
-Varför svänger du? Frågade inspektören.
-Jag tog fel fil, så jag tar konsekvensen att svänga o vänder vid parkeringen 50 meter ner. Eftersom jag inte får byta fil pga den heldragna linjen, svarade hon.
Smart o bra, svarade inspektören. Helt ok att komma lite vilse. Men ”iskallt” av dig att göra som du gjorde. Klappade henne på axeln o sa att hon kunde stanna o byta plats med den andra aspiranten i bilen. Samtidigt som han gav henne körkortet.
Hörde en annan bekant för bara några månader sedan. Körde Kungsängsleden i Uppsala. Skulle köra rakt fram genom Gnistarondellen, mot Almungevägen.
La sig i fel fil till höger. Tog konsekvensen o svängde höger.
Inspektören frågade -Du skulle ju ta 282:an?!?!
Jag vet, svarade kompisen. Men jag kom i fel fil, så jag kör till ICA-maxi o vänder i cirkulationsplatsen där o kör tillbaka. Är ju bara en omväg på några hundra meter. Skulle jag svängt vänster hade jag ju kört över heldragen linje.
Grattis, sa inspektören. Du har just ”klarat” körkortet.
Så kom ihåg att om Du gör nån miss. Få inte panik, utan lös situationen.
Alltid tillåtet att ”råka” ta fel fil x-vis. (Såvida det inte finns tydliga påbudstavlor innan)
Gäst 2016-07-24 17:29 ! Citera #
Per 2016-07-24
Om du gör nåt fel så kan du tom ”vända det till din fördel”.
Min hustru x-la sig i fel fil vid ett trafikljus, på Kungsgatan i Uppsala. Hon skulle köra rakt fram. Men filen hon lagt sig i tvingade trafiken att enbart svänga vänster. O det var heldragen linje till höger om henne. Så hon valde att svänga vänster.
-Varför svänger du? Frågade inspektören.
-Jag tog fel fil, så jag tar konsekvensen att svänga o vänder vid parkeringen 50 meter ner. Eftersom jag inte får byta fil pga den heldragna linjen, svarade hon.
Smart o bra, svarade inspektören. Helt ok att komma lite vilse. Men ”iskallt” av dig att göra som du gjorde. Klappade henne på axeln o sa att hon kunde stanna o byta plats med den andra aspiranten i bilen. Samtidigt som han gav henne körkortet.
Hörde en annan bekant för bara några månader sedan. Körde Kungsängsleden i Uppsala. Skulle köra rakt fram genom Gnistarondellen, mot Almungevägen.
La sig i fel fil till höger. Tog konsekvensen o svängde höger.
Inspektören frågade -Du skulle ju ta 282:an?!?!
Jag vet, svarade kompisen. Men jag kom i fel fil, så jag kör till ICA-maxi o vänder i cirkulationsplatsen där o kör tillbaka. Är ju bara en omväg på några hundra meter. Skulle jag svängt vänster hade jag ju kört över heldragen linje.
Grattis, sa inspektören. Du har just ”klarat” körkortet.
Så kom ihåg att om Du gör nån miss. Få inte panik, utan lös situationen.
Alltid tillåtet att ”råka” ta fel fil x-vis. (Såvida det inte finns tydliga påbudstavlor innan)
Låter väldigt märkligt att det satt fler aspiranter i samma bil när man har sin uppkörning..
Låter därmed inte så troligt... Men om det är sant så är som sagt MYCKET märkligt..
Per 2016-07-24 18:07 ! Citera #
Hur det är idag, med antalet aspiranter i bilen vet jag inte. Men när jag själv körde upp var vi tre aspiranter samtidig. Visserligen är det många år sedan. Likaså när min hustru körde upp för ett antal år sedan.
Så även om det är någon skillnad på den punkten idag, så gäller ff regeln att använda sunt förnuft. O rätta till dom misstag, man kan göra.
X 2016-07-24 22:42 ! Citera #
Per 2016-07-24
Om du gör nåt fel så kan du tom ”vända det till din fördel”.
Min hustru x-la sig i fel fil vid ett trafikljus, på Kungsgatan i Uppsala. Hon skulle köra rakt fram. Men filen hon lagt sig i tvingade trafiken att enbart svänga vänster. O det var heldragen linje till höger om henne. Så hon valde att svänga vänster.
-Varför svänger du? Frågade inspektören.
-Jag tog fel fil, så jag tar konsekvensen att svänga o vänder vid parkeringen 50 meter ner. Eftersom jag inte får byta fil pga den heldragna linjen, svarade hon.
Smart o bra, svarade inspektören. Helt ok att komma lite vilse. Men ”iskallt” av dig att göra som du gjorde. Klappade henne på axeln o sa att hon kunde stanna o byta plats med den andra aspiranten i bilen. Samtidigt som han gav henne körkortet.
Hörde en annan bekant för bara några månader sedan. Körde Kungsängsleden i Uppsala. Skulle köra rakt fram genom Gnistarondellen, mot Almungevägen.
La sig i fel fil till höger. Tog konsekvensen o svängde höger.
Inspektören frågade -Du skulle ju ta 282:an?!?!
Jag vet, svarade kompisen. Men jag kom i fel fil, så jag kör till ICA-maxi o vänder i cirkulationsplatsen där o kör tillbaka. Är ju bara en omväg på några hundra meter. Skulle jag svängt vänster hade jag ju kört över heldragen linje.
Grattis, sa inspektören. Du har just ”klarat” körkortet.
Så kom ihåg att om Du gör nån miss. Få inte panik, utan lös situationen.
Alltid tillåtet att ”råka” ta fel fil x-vis. (Såvida det inte finns tydliga påbudstavlor innan)
Det där låter nästan lite påhittat. Oj du körde fel och insåg att du inte får bryta trafikregler för att ta dig tillbaka på rätt spår utan måste vända längre fram? Vi struntar i resten av uppkörningen; grattis till körkortet!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor