Start > Körkortsforum > [Söker tips] Håller ner koppli…

[Söker tips] Håller ner kopplingen för mycket

Alexander 2016-07-19 09:28 ! Citera #
Hejsan alla glada,

Som titeln säger verkar jag ha ett problem då mina lärare säger att jag håller ner kopplingen för mycket. Te. X i svängar eller för tidigt i för ett trafikstockning.

Varför är det så dåligt och några tips på hur man ska låta bli med det :s ?
X 2016-07-19 13:13 ! Citera #
Koppla bara när du ska byta växlar eller krypköra (vid parkering t.ex.).
Gäst 4 2016-07-19 15:24 ! Citera #
När du kommer fram till en sväng så ska växlingen redan vara utförd för att du ska kunna gasa dig ut ur kurvan..
Om du håller ned kopplingen och glider genom svängen så har du inte samma fart med dig ut ur kurvan och därmed kan bli hindrande för bilar som ligger bakom dig eller kommer från sidan som ska rakt fram.

Enda sättet att bli av med det är att träna extra mycket på det, jag hade själva samma problem när jag började med mitt körkort, och jag fick ofta tillsägelse från min körlärare att jag skulle lära mig att göra rätt, annars kan man bli kuggad vid en uppkörning om man inte utför det på rätt sätt..
Gäst 2016-07-21 15:52 ! Citera #
Hade detta problem också. Det är viktigt att åtgärda så tidigt du kan eftersom du annars kommer fortsätta lära in detta felaktiga beteende.

Vare sig du privatkör eller kör med trafikskola, dedikera alla körning från och med nu till att fokusera på just detta specifika problem. Kör i ett område som du känner till väl och se till att du och din handledare diskuterar detta problem under körningen. Personligen kunde jag under övningskörning glömma bort problem eller moment som jag höll på att träna på, enbart pga att jag försökte åtgärda många fel samtidigt, därmed körde jag mycket men blev inte nämnvärt bättre på alla dessa moment.

Det du måste göra är att köra en runda som du känner till väl och få in mängdträningen. Hitta ett kvarter som du kan köra runt, runt och runt igen. Och när du kör, tänk HELA TIDEN på t.ex. hur du ska utföra en sväng i korsning, och att inte trycka ned kopplingen för tidigt. När jag övningskörde gick jag ofta på autopilot och tänkte inte till. Först när du har tänkt till och gjort en korrekt sväng i korsning manuellt 100 gånger kommer du börja göra det på automatik. I nuläget sitter det felaktiga beteendet som automatik.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 14:36
2
I dag 10:55
5
I dag 09:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest