Start > Körkortsforum > Någon som kört upp i Västerås …

Någon som kört upp i Västerås nyligen?

Gäst 2016-07-18 20:24 ! Citera #
Jag ska köra upp i Västerås nästa vecka. Har aldrig varit i den staden förut men var enda staden i närheten av mig som hade tider inom en snar framtid (bor i Sthlm).

Är det något särskilt man ska tänka på? Har läst i gamla trådar att det är mycket tvåfiligt och rödljus, men är det något mer som kan vara lurigt som kan vara bra att känna till? Svåra rondeller eller motorvägar? Hur tror ni att trafiken kommer att se ut en vardag klockan 9:00 under nästa vecka? Är det någon speciell rutt man tar? Tänkte att jag kan försöka kika lite på google maps och förbereda mig innan jag åker iväg i så fall :) Någon som vet hur inspektörerna är?

Otroligt tacksam för svar!
Emmie 2016-07-18 21:19 ! Citera #
Det är väldigt många rondeller skulle jag säga! En del större och flera mindre. Så träna på det! Trafiken är nog inte massiv den tiden, tror jag, rätta mej om jag har fel någon.
Lycka till!!
Gäst 4 2016-07-18 22:37 ! Citera #
”Svåra rondeller”... Det finns väl inga svåra rondeller...
Samma sak med motorvägar..

Annars stämmer det att det finns många rondeller :)
Inspektörerna är lika petiga på eco driving som dom allra flesta..

Eftersom det är semestertider så skulle jag inte bry mig allt för mycket om trafiken, men det kan dock finnas en och annan husvagn och husbil som skymmer vissa skyltar. Så håll uppsikt efter alla skyltar så du inte kuggas på en skit grej.
Gäst 2016-07-19 13:21 ! Citera #
Stort tack för era svar, det uppskattas verkligen! :)

Får se till att träna lite extra på rondeller så att man har superkoll, samt försöka hålla ögonen öppna efter alla skyltar så att man som sagt inte missar på något så onödigt.

Måste man alltid hålla sig till vänstra körfältet om man ska köra till vänster i en rondell? Tänkte på om man kuggar ifall man kör i högra körfältet när man ska ut till vänster, då finns det en risk att man blockar vägen för de ska som ska köra ut innan en. Jag har inte tränat så mycket på just cirkulationsplatser med min körskola som ni kanske hör, måste försöka träna lite extra på det inför nästa vecka.
X 2016-07-19 13:27 ! Citera #
Gäst 2016-07-19
Stort tack för era svar, det uppskattas verkligen! :)

Får se till att träna lite extra på rondeller så att man har superkoll, samt försöka hålla ögonen öppna efter alla skyltar så att man som sagt inte missar på något så onödigt.

Måste man alltid hålla sig till vänstra körfältet om man ska köra till vänster i en rondell? Tänkte på om man kuggar ifall man kör i högra körfältet när man ska ut till vänster, då finns det en risk att man blockar vägen för de ska som ska köra ut innan en. Jag har inte tränat så mycket på just cirkulationsplatser med min körskola som ni kanske hör, måste försöka träna lite extra på det inför nästa vecka.
Låt oss säga att vi kommer till en rondell och kallar vår infart nummer 1. Den åt höger om oss kallar vi 2, den rakt framför oss 3 och den åt vänster 4.

Om du ska åka vänster i rondellen ska du blinka vänster och hålla dig i vänster fil förbi utfart 2 och 3. Vid utfart 3 blinkar du höger, kollar döda vinkeln och kör ut på högerfilen för att sedan ta dig ut genom utfart 4
Gäst 2016-07-19 15:55 ! Citera #
Tack X, jättebra och tydligt svar som verkligen hjälpte! :)
lfw 2019-02-09 02:48 ! Citera #
X 2016-07-19
Låt oss säga att vi kommer till en rondell och kallar vår infart nummer 1. Den åt höger om oss kallar vi 2, den rakt framför oss 3 och den åt vänster 4.

Om du ska åka vänster i rondellen ska du blinka vänster och hålla dig i vänster fil förbi utfart 2 och 3. Vid utfart 3 blinkar du höger, kollar döda vinkeln och kör ut på högerfilen för att sedan ta dig ut genom utfart 4
”Om du ska åka vänster i rondellen ska du blinka vänster och hålla dig i vänster fil förbi utfart 2 och 3. Vid utfart 3 blinkar du höger, kollar döda vinkeln och kör ut på högerfilen för att sedan ta dig ut genom utfart 4 ”

Jag vill tillägga några saker på detta. När man ska svänga vänster i en tvåfilig rondell och använder vänsterfilen till detta, så ska man kolla i döda vinkeln vid infart 2 och 3, man ska alltså kolla i döda vinkeln efter inkommande trafik vid samtliga infarter till rondellen, annars så kan man bli underkänd på grund av dålig uppsikt.

Sedan så måste man inte byta till högerfilen vid utfart 3 även om många trafikskolor verkar rekommendera detta. Det är tillåtet att lämna rondellen i vänstra filen om det är två filer ut ur rondellen, men man måste lämna företräde till trafik i högra filen innan man korsar den högra filen, eftersom det räknas som ett körfältsbyte. Om det finns en bil snett bakom i högra filen måste man antingen bromsa och släppa fram den, eller fortsätta ett varv runt rondellen och göra ett nytt försök, det är inte tillåtet att byta fil framför trafik som kommer i högerfilen. Om man tänker bromsa för att släppa fram bilar i högerfilen, så glöm inte att kolla i innerbackspegeln innan. Om det finns trafik som kör nära bakom så är det säkrare och bättre att fortsätta ett varv runt rondellen istället.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
93
I går 22:20
6
2024-03-27 21:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo