Start > Körkortsforum > Blinka i rondellen

Blinka i rondellen

tv_anton 2009-10-26 22:17 ! Citera #
Jag blir så arg på alla som inte blinkar när dom ska ur rondellen så nu undrar jag är det lag på att man ska blinka ut eller får dom göra lite som dom vill ?

jag har i alla fal fått lära mej att man ska blinka när man åker ur råndelen och om man ska vänster blinkar man vänster och sen byter till höger blinker.
Gäst 2009-10-28 20:02 ! Citera #
Japp man ska blinka när man ska ut ur rondellen, men det finns folk som har tagit körkort för flera miljoner år sedan då de fick lära sig att man inte behöver blinka ut när man ska rakt fram i rondellen. Antingen är de inte helt uppdaterade eller så skiter de helt enkelt i det.
Gäst 2009-10-29 16:40 ! Citera #
Precis. Man ska visa om man ska till vänster och alltid ge tecken när man ska ur rondellen. Det är även superviktigt med placeringen. Om men exempelvis ska till vänster lägger sig i innerfilen och bryter sig sedan ut till sin avfart.
verfen 2009-10-31 10:24 ! Citera #
Blir också sur på alla som inte blinkar. Men man måste blinka när man ska ur rondellen.
mandoliin 2009-11-05 18:17 ! Citera #
Det är väl så att man inte måste svänga vänster men att det är bättre att blinka, men man måste blinka när man ska ut?
Gäst 2009-11-10 14:19 ! Citera #
I stora rondeller är det viktigast att blinka när du ska ut (eftersom man ibland måste köra ganska långt inne i rondellen), men det skadar ju inte att blinka även när du kör in, särskilt i mindre rondeller där man ser alla som kör in. Allt för att undvika missförstånd och öka säkerheten!
Gäst 2009-11-17 17:22 ! Citera #
tv_anton
Jag blir så arg på alla som inte blinkar när dom ska ur rondellen så nu undrar jag är det lag på att man ska blinka ut eller får dom göra lite som dom vill ?

jag har i alla fal fått lära mej att man ska blinka när man åker ur råndelen och om man ska vänster blinkar man vänster och sen byter till höger blinker.


ja det är en självklarhet att man ska göra det! man ska ju visa vart man ska så att det blir lätt för dem som kör bakom att veta.

//flinkan

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo