Start > Körkortsforum > Min uppkörning i Mölndal!

Min uppkörning i Mölndal!

William 2016-07-15 12:02 ! Citera #
Eftersom jag hade svårt att hitta folk som skrivit om sina uppkörningar i Mölndal, tänkte jag beskriva rutten jag körde och vad jag fick göra!

Jag började med att kontrollera däcken, inga konstigheter och säkerhetskontrollen var godkänd. Efter jag ställt in sätet i bilen, fick jag köra ut på Mölndalsvägen mot centrum, förbi Korsvägen till Valhallabadet. Där skulle jag parkera bredvid en valfri bil på parkeringsplatsen, och när jag var nöjd skulle jag köra över ån till Gårda. Inspektören bad mig då att backa runt ett hörn direkt till vänster.

Efter backningen var det dags att återvända till Trafikverket, som jag skulle göra via E6:an söderut. Jag tog den andra avfarten mot Mölndal, vid Kallebäcksmotet. Då skulle jag köra mot Mölndal via Mölndalsvägen. I Krokslätt skulle jag svänga av till höger, och gena ett bostadsområde. Jag fick inga särskilda uppgifter, utan han ville se att jag anpassade hastigheten och körde säkert i högerregelskorningarna där. När jag körde tillbaks ut på Mölndalsvägen skulle jag köra mot Lackarebäck, där Trafikverket ligger. Då svängde jag vänster i den stora cirkulationsplatsen och följde vägskyltning, inga problem.

Utanför Trafikverket parkerade jag bilen, och han meddelade att jag var godkänd. Den enda anmärkningen han hade var att jag skulle stannat vid ett övergångsställe i den sista cirkulationsplatsen.

För övrigt körde jag upp som privatist, övningskört i ett år. Tro inte att ni måste gå till trafikskola för att bli godkända :)
muhammed 2017-02-01 13:22 ! Citera #
Tack för din tips, ja har uppkörning i mölndal nästa vecka men är det nåt annat man behöver tänka på
Albin 2017-02-22 11:46 ! Citera #
Muhammed Hur gick det meduppkörningen? ska också göra uppkörning rekommenderar ni Möndal eller Hisingen?
Gäst 2017-03-01 20:48 ! Citera #
Trådskaparen, du skulle inte blivit godkänd om du inte stannade vid övergångsstället i cirkulationsplatsen så du sitter här och ljuger. Varför?
Gäst99 2017-03-01 23:50 ! Citera #
Jag stannade före övergångsställe men inspektorn sa att jag inte hade bra koll på området(ej godkänd). Fy fan! Hur bedömer dom?
Tuva 2017-08-28 11:45 ! Citera #
Hej,

Jag körde upp i Mölndal för första gången idag och klarade det. Gubben jag körde upp med var hur go som helst. Jag gjorde först säkerhetskontroll på alla vätskor i motorhuven och körde sedan vänster ut från Trafikverket och vidare till Krokslätt Torg, där fick jag parkera på valfritt sätt. Körde sedan upp i villaområderna ovanför och sedan via Johanneberg och tillbaka till Mölndalsvägen genom vänstersväng vid Almedal. Körde utkanten av Korsvägen och mot E6 Malmö, körde sedan Motorväg tills jag svängde av vid Mölndal och åkte tillbaka till Lackarebäck och Trafikverket.

Jag körde alldeles för långsamt egentligen men var extremt uppmärksam och övertydlig i allt jag gjorde, det verkade gå hem.

Lycka till!
Gäst 2017-08-29 17:16 ! Citera #
Tror inte ett dugg på att du vart godkänd om du inte stannade vid ett övergångsställe och släppte fram en gångtrafikant...
Så du behöver inte ”låsas” som att du vart godkänd..Ändå ingen som tror dig!
För en inspektör skulle ALDRIG släppa igenom en sådan pass trafikfarlig grej..
anonym gäst 2017-09-11 22:03 ! Citera #
Gäst 2017-08-29
Tror inte ett dugg på att du vart godkänd om du inte stannade vid ett övergångsställe och släppte fram en gångtrafikant...
Så du behöver inte ”låsas” som att du vart godkänd..Ändå ingen som tror dig!
För en inspektör skulle ALDRIG släppa igenom en sådan pass trafikfarlig grej..
Nä det vore ju fruktansvärt om han ljuger!
En anonym människa som ljuger på ettt forum måste sätta svåra spår i din själ...

Om du svarar på mitt syrliga inlägg så får du gärna ha sista ordet, främling
Lisa 2017-11-22 17:55 ! Citera #
Min dotter fick höra att hon inte kunde köra bil
Tänk på att man är nervös när man kör upp
Då kan man ju visa lite hänsyn
A 2018-02-18 14:02 ! Citera #
Jag hade uppkörning i Mölndal för snart en månad sedan. Killen jag körde med var väldigt varm och trevlig vilket var väldigt skönt!

Dagen jag hade min uppkörning regnade det, så jag fick en inre säkerhetskontroll. Han bad mig att kolla så vindrutetorkare och spolarvätska fungerade både fram och bak. När jag gjort det bad han mig att svänga höger ut från parkeringsplatsen och köra ut på E6an. Väl på motorvägen skulle jag följa skyltarna mot väg 40. När jag kommit till delsjömotet skulle jag svänga vänster och sedan köra förbi burger king och svänga vänster igen när jag såg en skylt där det stod något i stil med ”delsjöområdet” (minns inte exakt). Det blev då en vänstersväng på landsväg. När jag kom in på vägen bad han mig att vända på ett lämpligt ställe. När jag kört in på en mindre väg och vänt skulle jag köra tillbaka och på E6an igen. När jag var nedanför kallebäcksbacken skulle jag svänga av höger och köra rakt igenom den lilla rondellen mot Örgryte. När jag körde i Skår skulle jag svänga upp vänster någonstans i Jakobsberg där jag skulle backa runt hörn. När jag gjort det körde jag tillbaka samma väg, men fortsatte nu istället ner på mölndalsvägen och svängde sedan vänster mot lackarebäck.

Jag var relativt lugn under uppkörningen tack vare den trevliga inspektören men också tack vare att jag övat mycket hemma och på körskola. Ännu lugnare blev jag när han bad mig att köra på vägar som jag mycket väl kände till. Te.x så har jag tillsammans med min körlärare vänt på samma väg som jag fick göra på uppkörningen.

Jag gjorde ett fel och det var när jag skulle köra på E6an igen i Delsjön, då kom det en stor lastbil i högerfilen och jag visste inte ifall jag skulle hinna innan honom när jag låg på påfarten så jag bromsade in och lade mig bakom den.

När vi var tillbaka på parkeringen i Mölndal berättade han att jag var godkänd! Han poängterade det jag gjorde på påfarten, men jag misstänker att han inte kuggade mig tack vare att jag faktiskt var uppe i 80 km/h som var hastighetsbegränsningen på vägen.

Mitt enda tips är att öva så mycket som möjligt!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I går 21:48
2
I går 17:58
4
I går 16:59
8
I går 14:16
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov