Start > Körkortsforum > Olovligkörning och rattfylla

Olovligkörning och rattfylla

kalle 2016-07-13 05:52 ! Citera #
Ja har gjort bort mig tog bilen och körde i diket i fyllan . Körde även olovligt då ja aldrig hann ta kortet.
Har sån ångest och samvetskval för att jag gjorde detta.
Pratat med polisen och erkänt allt och gudskelov kom ingen till skada .

Men till min fråga.
Är ostraffadet sedan tidigare och ingen kriminell bakgrund . Det lutar mot rattfylleri eller grovt rattfylla men då provsvaren inätet kommit in än så vet jag inget.

Hur länge kan jag ryka lämpan,?
Gäst 2016-07-13 11:37 ! Citera #
Blir du dömd för grovt rattfylleri så kan ditt körkort bli uppskjutet till 10 år..
Är det ”bara” rattfylleri så kan straffet bli antingen grova böter samt uppskjutet körkort i 5 år.

Vad det än blir så får du skyla dig själv, du visar att du inte är mogen att ens påbörja en körutbildning på långa vägar.
Gäst 2016-07-16 10:22 ! Citera #
Vad jag har hört kan du få svårt att överhuvudtaget få svårt att få ett körkortstillstånd efter en sån här sak.
Grr 2016-07-19 17:35 ! Citera #
kalle 2016-07-13
Ja har gjort bort mig tog bilen och körde i diket i fyllan . Körde även olovligt då ja aldrig hann ta kortet.
Har sån ångest och samvetskval för att jag gjorde detta.
Pratat med polisen och erkänt allt och gudskelov kom ingen till skada .

Men till min fråga.
Är ostraffadet sedan tidigare och ingen kriminell bakgrund . Det lutar mot rattfylleri eller grovt rattfylla men då provsvaren inätet kommit in än så vet jag inget.

Hur länge kan jag ryka lämpan,?
Tänk om folk kunde bara svara på det dom visste till 100%. Eftersom du erkände brottet på plats så kommer en åklagare att höra av sig till dig via telefon och eventullet erbjuda dig dagsböter därefter får du brev från transportstyrelsen som beslutar om spärrtid. Spärrtid kan vara allt från 1månad till flera år dock för att få tex 5år så krävs det mycket mer än olovlig körning samt rattfylla. Du kan räkna på 1-2år. Därefter kan du ansöka om körkortstillstånd. Du kan göra det innan också men det är ingen ide du kommer att bli nekad på direkten. När du sen ansöker om körkortstillstånd så måste du träffa soc och ha ett möte med några arslen som du själv får bekosta. Du kommer att gå göra detta några gånger under några månader och även transportstyrelsen kommer att kräva ett yttrande från soc och från dig. Sköter du dig dom närmaste 3 åren så kommer du att få ditt körkortstillstånd å kan ta körkort. Men blir du gripen för fylla av vilket annat slag som helst så kan du nog glömma bort körkortet. Detta e svar från någon som har varit i samma sits som du e nu och som har fått gå igenom allt detta. Dock så var det grov olovlig körning+fylla=bil på gärdet resultat 18mån spärrtid å massa möten med soc
kalle 2016-07-28 19:33 ! Citera #
Hej! Tack för svar. Har inte fått reda på nått än hur allt blir mer mår fruktansvärt dåligt och har sånt samvete så jag kräks snart.
Nu åker vi utomlands snart och undrar om detta som hänt kan bli ett problem ? Är ju inte dömd eller nått än och märk att jag är ostraffad sen tidigare.
Har fått kontakt på psykiatrin kommunen jag bor i och ska nu få hjälp med mitt mående.
Inga elaka påhopp tack. Jag vet aTT jag gjorde fel och mår skit över det !!!!
Grr 2016-07-28 19:36 ! Citera #
kalle 2016-07-28
Hej! Tack för svar. Har inte fått reda på nått än hur allt blir mer mår fruktansvärt dåligt och har sånt samvete så jag kräks snart.
Nu åker vi utomlands snart och undrar om detta som hänt kan bli ett problem ? Är ju inte dömd eller nått än och märk att jag är ostraffad sen tidigare.
Har fått kontakt på psykiatrin kommunen jag bor i och ska nu få hjälp med mitt mående.
Inga elaka påhopp tack. Jag vet aTT jag gjorde fel och mår skit över det !!!!
Nej det påverkar inge ditt semester eller resande. Alla är oskyldiga tills motsatsen är fastställd av en domstol. Jag ville inte skriva på delgivningspappret från tingsrätten men ändå reste jag som vanligt
kalle 2016-07-28 20:44 ! Citera #
Okej tack så mycket för svar
b 2016-10-23 22:42 ! Citera #
Kan man få sin spärrtid upphävd innan den har gått ut?

Tex av soc eller något liknande?


tacksam för svar
Gäst 2016-10-24 00:15 ! Citera #
b 2016-10-23
Kan man få sin spärrtid upphävd innan den har gått ut?

Tex av soc eller något liknande?


tacksam för svar
Väldigt osannolikt. Jag har aldrig hört talas om att det hänt.
Gäst 2016-10-24 09:24 ! Citera #
b 2016-10-23
Kan man få sin spärrtid upphävd innan den har gått ut?

Tex av soc eller något liknande?


tacksam för svar
Soc har inget med ditt körkort att göra, så varför skulle dom sätta sig och ringa till Transportstyrelsen? :)
Har man försatt sig i en sådan situation så får man helt enkelt stå sitt kasst :D

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
92
I dag 21:06
6
I går 21:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest