Start > Körkortsforum > Halkbana Sala

Halkbana Sala

Gäst 2016-07-11 13:18 ! Citera #
Vill dela min upplevelse av halkutbildning. Jag är privatist. I slutet av min utbildning bokade halkan själv i Sala. Betalade 1700:-. De har endast automatbilar, vilket var konstigt, enligt mig. Hela utbildningen tog 4 timmar. Först pratade vi lite om risker och trafikolyckor, sedan körde bil (jag körde volvo s80), läraren satt bredvid + 2 elever var med i bilen. Efter varje rutt turades vi om. Vi körde 20-30 km/h. Vid markerad linje körde vi med bestämd hastighet och bromsade hårt. Meningen med hela det här kalaset var att visa hur lång bromssträckan kan vara vid olika hastigheter. That’s it.. Jag trodde att man skulle lära sig att hantera sladd... men det var allt vi gjort. Efter det tittade vi på olika filmer om trafikolyckor, testade hur det känns att krocka vid 7 km/h och välta i bilen, sedan pratade om däcken. Tycker att det var slöseri av pengar och tid
Micke 2016-07-11 14:45 ! Citera #
Vad lite ni fick köra, fick köra i 5 olika hastigheter, 30, 50, 70, 80 och sedan var det valfritt upp till max 90 km/h
Körtiden allt som allt var närmare 3 timmar..

Började som er, alla samlades i ett litet rum där körläraren gick igenom hur dagen skulle se ut, sedan körde vi i 1½ timme i hastigheterna 30-50 km/h, Efter det var det en kortare lunch, efter lunchen körde vi ytterligare 1½ timme, då i hastigheterna 70, 80 samt valfri fart..

När körtiden var slut så kollade vi på en kort film, samt fick testa på att krocka och välta med bilen..
Hela dagen varade i lite mer än 4 timmar..
Gäst 2016-07-11 15:17 ! Citera #
Micke 2016-07-11
Vad lite ni fick köra, fick köra i 5 olika hastigheter, 30, 50, 70, 80 och sedan var det valfritt upp till max 90 km/h
Körtiden allt som allt var närmare 3 timmar..

Började som er, alla samlades i ett litet rum där körläraren gick igenom hur dagen skulle se ut, sedan körde vi i 1½ timme i hastigheterna 30-50 km/h, Efter det var det en kortare lunch, efter lunchen körde vi ytterligare 1½ timme, då i hastigheterna 70, 80 samt valfri fart..

När körtiden var slut så kollade vi på en kort film, samt fick testa på att krocka och välta med bilen..
Hela dagen varade i lite mer än 4 timmar..
Det gick inte att köra mer än 30. läraren skapade extremt halt väglag och vägen var mycket kurvig. vi fick köra racka sträckor i olika hastigheter bara för att bromsa och se hur lång bromssträcka blev :?

Körde du i Sala, Micke?
Micke 2016-07-11 21:43 ! Citera #
Gäst 2016-07-11
Det gick inte att köra mer än 30. läraren skapade extremt halt väglag och vägen var mycket kurvig. vi fick köra racka sträckor i olika hastigheter bara för att bromsa och se hur lång bromssträcka blev :?

Körde du i Sala, Micke?
Våran bana var också extremt hal och kurvig på vissa ställen. Vi fick också testa på att bromsa på olika raksträckor i alla hastigheter..

Nej jag körde halkbanan på Ytong banan som ligger strax utanför Kumla :)
Fabian 2016-07-11 22:27 ! Citera #
Låter väldigt konstigt.

Körde halkbanan i Olofström. Dagen bestod av detta

1, Möttes på körskolan och vi fick köra ner till Olofström (delade på sträckan 40min körning per person)

2.när vi kom fram genomgång om dagen ( lite blandad teori )

3. Alla fick varsin bil (Volvo s40 manual ) Vi blev uppdelade i 2 grupper (4 i varje) och med en lärare per grupp. och varje grupp fick varsin övningsbana att köra på. Och läraren pratade med oss via walke talkie in i bilarna. första banan var att bromsa i olika hastigheter 50-55-70km först på torrt underlag och sedan på halt. efter 40-50min så bytte man till övningsbana två. Och det bestod av att veja för hinder mitt på vägen. först då göra en vänstersväng och sen svänga till höger igen för att undkomma mötande trafik och träna på att få kontroll över bilen för man fick sladd när man svängde tillbaka till höger. Och man klarade detta på dem lägre hastigheterna. Men inte på dom högre. Där man misslyckas. och det är meningen. Så där åkte man ju ut i diket. även detta på både torrt och halt underlag

4. lunch

5. lite blandad teori.

6. testa att krocka i en krockstol. Samt öva på att ta sig ur en bil som hamnat upp och ner. (frivilligt)

7.Dem som inte körde till olofström körde hem. Och vi andra fick ta det lungt.
Gäst 2016-07-12 11:37 ! Citera #
Fabian 2016-07-11
Låter väldigt konstigt.

Körde halkbanan i Olofström. Dagen bestod av detta

1, Möttes på körskolan och vi fick köra ner till Olofström (delade på sträckan 40min körning per person)

2.när vi kom fram genomgång om dagen ( lite blandad teori )

3. Alla fick varsin bil (Volvo s40 manual ) Vi blev uppdelade i 2 grupper (4 i varje) och med en lärare per grupp. och varje grupp fick varsin övningsbana att köra på. Och läraren pratade med oss via walke talkie in i bilarna. första banan var att bromsa i olika hastigheter 50-55-70km först på torrt underlag och sedan på halt. efter 40-50min så bytte man till övningsbana två. Och det bestod av att veja för hinder mitt på vägen. först då göra en vänstersväng och sen svänga till höger igen för att undkomma mötande trafik och träna på att få kontroll över bilen för man fick sladd när man svängde tillbaka till höger. Och man klarade detta på dem lägre hastigheterna. Men inte på dom högre. Där man misslyckas. och det är meningen. Så där åkte man ju ut i diket. även detta på både torrt och halt underlag

4. lunch

5. lite blandad teori.

6. testa att krocka i en krockstol. Samt öva på att ta sig ur en bil som hamnat upp och ner. (frivilligt)

7.Dem som inte körde till olofström körde hem. Och vi andra fick ta det lungt.
Det här kallar jag för riskutbildning! det verkar att du hade riktigt kul. tyvärr kan inte säga samma sak för mig... :|

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor