Start > Körkortsforum > Stoppskylt

Stoppskylt

Flacko 2016-07-09 08:28 ! Citera #
Hej jag har en liten fråga, hur länge ska man stanna vid ett stoppskylt? Eller spelar det ingen roll hur många sekunder?
Gäst 2016-07-09 14:22 ! Citera #
Stopplikt


Samma som väjningsplikt, fast du måste stanna oavsett om du tycker det är nödvändigt eller inte.

Att rulla sakta är inte tillåtet, du måste stå helt stilla (räcker oftast med någon sekund).

Stanna precis innan stopplinjen. Saknas stopplinje, stanna precis innan du kör in på vägen.

Vid kö måste fortfarande varje bil stanna vid stopplinjen. Det är inte tillåtet att ”haka på” när framförvarande kör.

Flervägsstopp innebär att alla anslutande vägar har stopplikt. Lämpligast är att den som först stannade också först kör.

Flervägsstopp är mycket ovanliga.

Att bryta mot stopplikten är allvarligt. Det är en av få saker som specifikt nämns i lagtexten under stycket om kriterier för indraget körkort.

Du kan alltså bli av med körkortet om du är ”bekväm” och rullar i stället för att stanna!
Gäst 2016-07-09 15:40 ! Citera #
Ja man måste stanna eftersom det är stopp plikt..
Jag brukar räkna 1001, 1002, 1003 innan jag kör ut :D
X 2016-07-09 16:40 ! Citera #
Ingen av er har ju svarat på vad han eller hon frågar efter. Det är ingen fråga om man måste stanna utan hur länge man måste stanna.

Jag har inte svaret på det men om jag skulle gissa skulle jag tro att man bara måste nå ett helt stopp för att sedan starta igen efter en sekund så vidare ingen bil kommer.
Gäst 2016-07-09 16:56 ! Citera #
X 2016-07-09
Ingen av er har ju svarat på vad han eller hon frågar efter. Det är ingen fråga om man måste stanna utan hur länge man måste stanna.

Jag har inte svaret på det men om jag skulle gissa skulle jag tro att man bara måste nå ett helt stopp för att sedan starta igen efter en sekund så vidare ingen bil kommer.
Svaret finns ju i inlägget ovan

Att rulla sakta är inte tillåtet, du måste stå helt stilla (räcker oftast med någon sekund).
Flacko 2016-07-10 00:59 ! Citera #
Tack så mycket för era svar!
Gäst 2016-07-12 10:07 ! Citera #
Som ett alternativ var på ett teori test ”du ska stanna i höjd med skylten”
:lol: :lol: :lol:
Janne 2018-04-21 16:02 ! Citera #
Stanna kort stund, inga tre sek. !!!
Buller 2020-09-09 21:49 ! Citera #
Att stanna vid stoppskylt, innebär att alla 4 hjul skall stå helt stilla, innan du korsar stopplinjen.
Björn He 2021-06-09 23:56 ! Citera #
Flacko 2016-07-09
Hej jag har en liten fråga, hur länge ska man stanna vid ett stoppskylt? Eller spelar det ingen roll hur många sekunder?
Det spelar ingen roll hur länge du är stillastående vid stopplikt, utan det viktigaste är att du stannar absolut stillastående INNAN du fortsätter köra. Även om inte det är nödvändigt att väja för att ge korsande trafik ”right-of way” så måste man stanna absolut stillastående vid stopplikt. Om stopplinje saknas så skall man stanna omedelbart före den korsande körbanan, eller gång- eller cykelbanan om det nu är stopplikt vid en gång- eller cykelbana, eller inom ett betryggande avstånd från den korsande järnvägen eller spårvägen om stopplikt gäller vid en järnvägs- eller spårvägskorsning, eller annars omedelbart före stoppskylten.

Skälet till att man har stopplikt vid vissa korsningar är att det bedöms som absolut nödvändigt att stanna för att uppmärksamma eventuell korsande trafik INNAN man fortsätter med hänsyn till skymd sikt eller högre hastighet.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor