Start > Körkortsforum > Körning på onsdag :/

Körning på onsdag :/

Gäst 2016-07-08 22:53 ! Citera #
Har körning på onsdag, oerhört nervös.
Klarade iallafall teorin på första.
Jag har lite problem med just att när jag växlar så släpper jag för fort, annars har jag riktigt bra koll på de andra, med säkerhet, trafikregler, kan ibland komma lite för fort men de håller jag på att träna.
Vad ska jag tänka på ?

Men, Hur gick de för er på eran första körning? Vad kuggade ni på/ vad gjorde ni för misstag men blev godkända ?
Micaela 2016-07-09 01:48 ! Citera #
Gäst 2016-07-08
Har körning på onsdag, oerhört nervös.
Klarade iallafall teorin på första.
Jag har lite problem med just att när jag växlar så släpper jag för fort, annars har jag riktigt bra koll på de andra, med säkerhet, trafikregler, kan ibland komma lite för fort men de håller jag på att träna.
Vad ska jag tänka på ?

Men, Hur gick de för er på eran första körning? Vad kuggade ni på/ vad gjorde ni för misstag men blev godkända ?
Vad släpper du för fort?

Jag tog körkortet i torsdags, var ganska lugn faktiskt men gjorde några misstag. En bil kom från höger, han hade väjningsplikt då jag körde på en huvudled, han körde dock fram ändå och jag hann inte riktigt reagera, han hann stanna så att jag kom förbi men det var tajt, jag kommenterade händelsen precis efter genom att säga ”det där var fan inte bra” den kommentaren hjälpte nog då min instruktör förstod att jag var medveten om risken.

Mitt andra misstag var när jag skulle backa runt ett hörn, första försöket gick käpprätt åt helvete men bad om att få göra om, andra försöket var inte perfekt men det funkade.

Mitt tredje misstag var vid en rondell där jag väntade på att få köra ut, i vanliga fall startar man på 1an men jag startade på 2an, det gick bra ändå och jag var ingen fara för andra trafikanter.

Mitt fjärde misstag var på en 50 väg, jag körde typ i 30 pga mycket kurvor, inspektören kommenterade att det var 50 och att bilen bakom inte var så glad men jag förklarade varför jag körde i den hastigheten jag gjorde.

I det stora hela så försök bara att vara lugn, kör lungt och ha bra koll på andra bilar så de ser att du är riskmedveten. Man får göra fel så länge det inte är någon fara/hinder för någon annan.

Hoppas jag var till någon hjälp.

Stort lycka till nu :D
Gäst 2016-07-09 08:47 ! Citera #
Micaela 2016-07-09
Vad släpper du för fort?

Jag tog körkortet i torsdags, var ganska lugn faktiskt men gjorde några misstag. En bil kom från höger, han hade väjningsplikt då jag körde på en huvudled, han körde dock fram ändå och jag hann inte riktigt reagera, han hann stanna så att jag kom förbi men det var tajt, jag kommenterade händelsen precis efter genom att säga ”det där var fan inte bra” den kommentaren hjälpte nog då min instruktör förstod att jag var medveten om risken.

Mitt andra misstag var när jag skulle backa runt ett hörn, första försöket gick käpprätt åt helvete men bad om att få göra om, andra försöket var inte perfekt men det funkade.

Mitt tredje misstag var vid en rondell där jag väntade på att få köra ut, i vanliga fall startar man på 1an men jag startade på 2an, det gick bra ändå och jag var ingen fara för andra trafikanter.

Mitt fjärde misstag var på en 50 väg, jag körde typ i 30 pga mycket kurvor, inspektören kommenterade att det var 50 och att bilen bakom inte var så glad men jag förklarade varför jag körde i den hastigheten jag gjorde.

I det stora hela så försök bara att vara lugn, kör lungt och ha bra koll på andra bilar så de ser att du är riskmedveten. Man får göra fel så länge det inte är någon fara/hinder för någon annan.

Hoppas jag var till någon hjälp.

Stort lycka till nu :D
Tack för tipset! Klarade du det ? :)

Jag släpper kopplingen för fort och har inte riktigt kommit på den här taktiken hur man ska göra, samt ibland att det kan bli fel växel.
Så man kan få göra småfel alltså?
Det viktigaste är väl att man följer trafikregler samt har en bra avsökning och följer hastigheten?
Hur noga är dom med eco drivning ?
Gäst 2016-07-09 14:09 ! Citera #
Ecodriving är det noga med, är ett moment som du måste kunna på uppkörningen

www.xn--krprov-wxa.se/korprov-forarprov-tips-for-din-uppkorning/
Johanna 2016-07-09 14:59 ! Citera #
Ja, du får absolut göra småfel. Jag klarade uppkörningen på andra försöket, på första så körde jag för nära parkerade bilar så han var tvungen att ingripa.... annars hade jag tydligen kört in i bilen (whoops.....).

Var fruktansvärt nervös inför andra uppkörningen och var 99% säker på att jag skulle kugga den också. Så efter säkerhetskontrollen glömmer jag att knäppa fast bilbältet, aldrig gjort något sånt tidigare :o så när jag kör mot ett trafikljus så börjar bilen tjuta om att jag inte har något bälte. Säger ”OJ !” högt, släpper ratten och tar på mig bältet snabbt som attan 8-) Trodde som sagt att det var kört redan där.

Efter det så flöt det på ganska felfritt till slutet av uppkörningen. Hade parkerat på en stor Ica parkering, och när jag var påväg ut från den så slog ett trafikljus precis om till rött. Så jag fick tvärbromsa, naturligtvis. Tack och lov körde jag så pass sakta ifrån den där parkeringen så blev ingen super broms.... men min inspektör kommenterade något i stil med ”Jaha ja, där fick vi rött”. Så jag var säker på att det inte skulle bli något körkort den dagen heller.

Men tro det eller ej! när vi parkerat utanför bilskolan så sa hon de underbara orden ”din körning är godkänd” och all min nervositet, ångest, och tvivel bubblade upp som ett vulkanutbrott och jag började gråta av glädje. Hörde knappt vad hon sa efter det, hade fullt upp med att inte stortjuta allt för mycket. Pinsamt såhär i efterhand...ehe....

Tro det eller ej så hade hon inga anmärkningar på körningen, misstänker starkt att hon glömde bort det där med bilbältet. Så du får göra misstag, så länge du är medveten om det och utgör inte någon super stor fara i trafiken.

Lycka till :D kom ihåg att andas!
Gäst 2016-07-09 23:49 ! Citera #
Gäst 2016-07-09
Tack för tipset! Klarade du det ? :)

Jag släpper kopplingen för fort och har inte riktigt kommit på den här taktiken hur man ska göra, samt ibland att det kan bli fel växel.
Så man kan få göra småfel alltså?
Det viktigaste är väl att man följer trafikregler samt har en bra avsökning och följer hastigheten?
Hur noga är dom med eco drivning ?
Yes, jag klarade det.

Om du har problem med växlingen så måste du verkligen öva, med tanke på ecodriving så är det jätte viktigt att du har rätt växel, det kommer de definitivt anmärka på isånafall. Öva, öva öva :)
Gäst 2016-07-10 09:06 ! Citera #
Gäst 2016-07-09
Yes, jag klarade det.

Om du har problem med växlingen så måste du verkligen öva, med tanke på ecodriving så är det jätte viktigt att du har rätt växel, det kommer de definitivt anmärka på isånafall. Öva, öva öva :)
Jag har alltid i rätt växel de har jag inga problem med, men just att när jag släpper kopplingen så kan de bli ett ryck!

Grattis :)
karin 2016-07-10 12:01 ! Citera #
Skön läsning! kör upp på torsdag och är så nervös redan. trafikskolan tycker att jag kör bra, men att jag måste slappna av mer (hur fan gör man det?). mitt största problem är att om jag märker att jag g-r en liten miss blir jag så besviken på mig själv att jag tappar fokus och gör fler missar.
hjälper ju iallafall att läsa att det är OK att göra en liten miss....
Gäst 2016-07-10 17:37 ! Citera #
karin 2016-07-10
Skön läsning! kör upp på torsdag och är så nervös redan. trafikskolan tycker att jag kör bra, men att jag måste slappna av mer (hur fan gör man det?). mitt största problem är att om jag märker att jag g-r en liten miss blir jag så besviken på mig själv att jag tappar fokus och gör fler missar.
hjälper ju iallafall att läsa att det är OK att göra en liten miss....
Lycka till!
Precis så är jag också, men jag tränar bort min nervositet haha.
Låtsas att min sambo är instruktören jag kör på onsdag.
Men bara man inte gör allvarliga fel men det är viktigt att hålla fokus :)
Gäst 2016-07-12 00:32 ! Citera #
Jag mådde illa innan jag körde upp. Kunde inte sova etc. Men allt gick bra utom en liten miss. Det var högerregeln och jag saktade in väldigt mycket. Det kom en bil från höger som stannade och jag stannade oxå. Den andra vinkade fram mig och jag körde, det skulle jag inte gjort.

Men i och med att jag var medveten om högerregeln och faktiskt stannade för honom kuggade jag inte, men han skickade med mig som feedback and strunta i vinklingar i framtiden - den andra ska köra.

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I går 22:17
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov