Start > Körkortsforum > Vägrenen och hästighet

Vägrenen och hästighet

Gäst 2009-10-22 15:47 ! Citera #
Ibland känner jag förvirrad när jag tittat på vägrenen och det är svart för mig att acceptera att man kan använda det eftersom i Spanien (där jag kommer ifrån ) det är total förbudet att använda dem.
Men på annat sätt jag ser att här i Sverige människorna respekterar mer trafiksignaler (hästighet först och främst) än i mitt land.
andreas 2009-10-26 17:46 ! Citera #
Vägrenen finns till ”om det behövs för att underlätta framkomligheten för annan trafik”. Du ska alltså aldrig använda den om du inte måste. Vore intressant att veta vad syftet är med vägrenen i Spanien, om man nu inte får använda den i huvudtaget?
Gäst 2009-11-05 22:41 ! Citera #
Vägrenen är lite osäker mark då du inte kan vara säker på att den är helt fri från hinder. men som ovanstående sagt så ska den användas för att underlätta i trafiken. Vid tex högersväng från landsväg är det bra att lägga sig i vägrenen om du saktar ner, så att inte övrig trafik stoppas upp.
Gäst 2009-11-07 15:34 ! Citera #
Vägrenen skall inte användas i onödan utan bara om det finns ett behov för att inte hindra trafiken

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
7
I dag 10:01
3
I går 22:14
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor