Start > Körkortsforum > Nervös !

Nervös !

Gäst 2016-07-06 17:27 ! Citera #
Imorgon har jag uppskrivning och uppkörning på onsdag.

Ligger mellan 69-70 på elevcentralen och känner mig rätt säker på saker och ting i trafiken, men ska ändå läsa boken ikväll igen.
Har ni något tips på vad man ska tänka på inför teorin?
Hur är frågorna där? :o

Och vad ska man tänka på vid en uppkörning?
Fruktansvärt nervös :(
Mrg 2016-07-06 22:09 ! Citera #
69-70 är jävligt bra ????. Slappna av och läs igenom hela frågan och alla svar. Är du osäker på svaret markera och gå vidare för att svaret kanake dyker upp igenon nån annan fråga vidare i testet. Inför uppkörningen så käka något och drick lite läsk eller nåt. Kom ihåg att göra ditt bästa och tänk på detaljerna men inte för mycket. Det värsta som kan hända är att du failar och får göra om uppkörningen/teoriprovet men tro mig ingen kommer att håna dig pga det. Små misstag e helt ok men akta dig för stora!
Caroline 2016-07-07 09:02 ! Citera #
Mrg 2016-07-06
69-70 är jävligt bra ????. Slappna av och läs igenom hela frågan och alla svar. Är du osäker på svaret markera och gå vidare för att svaret kanake dyker upp igenon nån annan fråga vidare i testet. Inför uppkörningen så käka något och drick lite läsk eller nåt. Kom ihåg att göra ditt bästa och tänk på detaljerna men inte för mycket. Det värsta som kan hända är att du failar och får göra om uppkörningen/teoriprovet men tro mig ingen kommer att håna dig pga det. Små misstag e helt ok men akta dig för stora!
Håller med om vad som står här ovanför.

Men kan tillägga att frågorna är väldigt klurigt skrivna på vägverket. Jag hade mellan 65-70 på alla tre sidor jag övade på. Men hade 56 på det riktiga provet.

Och på körningen vill jag säga att avsökningen är det viktigaste av allt.

Pendla mellan backspeglarna och framrutan hela tiden. Fäst inte blicken på något i mer än 2 sekunder. Och kolla även i döda vinkeln innan du vänder och byter körfält. Framför allt i stadstrafik om du ska svänga höger. Viktigt då att kolla över höger axel innan du börjar vända. Kan komma en cyklist eller mopedist.
Gäst 2016-07-07 15:26 ! Citera #
Caroline 2016-07-07
Håller med om vad som står här ovanför.

Men kan tillägga att frågorna är väldigt klurigt skrivna på vägverket. Jag hade mellan 65-70 på alla tre sidor jag övade på. Men hade 56 på det riktiga provet.

Och på körningen vill jag säga att avsökningen är det viktigaste av allt.

Pendla mellan backspeglarna och framrutan hela tiden. Fäst inte blicken på något i mer än 2 sekunder. Och kolla även i döda vinkeln innan du vänder och byter körfält. Framför allt i stadstrafik om du ska svänga höger. Viktigt då att kolla över höger axel innan du börjar vända. Kan komma en cyklist eller mopedist.
Bra tips Caroline!

Men det är ju egentligen rena basic saker som man ska kunna och utföra på rätt sätt redan om man är redo för uppkörning. Och du nämner att det är ”Viktigt att kolla över höger axel innan du börjar vända”... Låt mig då få fråga om det inte är lika viktigt att kolla över vänster axel när man vänder? Kan ju faktiskt finnas cyklister/gående och mopeder på den sida också ;)
Gäst 2016-07-08 10:20 ! Citera #
Jag klarade teorin igår! Var inte så svårt som man tror bara man läst :-D

Nu är de bara körningen kvar och det är väl den som är värst, de fel jag vet jag gör det är när jag ska växla att de kan hoppa till lite för släpper för fort, kan jag bli kuggad för de?
Gäst 2016-07-08 13:32 ! Citera #
Gäst 2016-07-08

Nu är de bara körningen kvar och det är väl den som är värst, de fel jag vet jag gör det är när jag ska växla att de kan hoppa till lite för släpper för fort, kan jag bli kuggad för de?
Vet faktiskt inte, men tror inte man kan bli kuggad för det..
Men om du vet om vilket fel du gör, varför släpper du inte upp kopplingen saktare då för att slippa hoppen? :D
Gäst 2016-07-08 14:05 ! Citera #
Gäst 2016-07-08

Händer det väldigt ofta så kan du bli kuggad för det, men händer det sällan så brukar de låta det passera :)
Gäst 2016-07-08 17:20 ! Citera #
Gäst 2016-07-08
Vet faktiskt inte, men tror inte man kan bli kuggad för det..
Men om du vet om vilket fel du gör, varför släpper du inte upp kopplingen saktare då för att slippa hoppen? :D
Känns som att hur jag än gör med kopplingen, om jag släpper för löst eller för hårt så blir de så där oavsett vad :( vet inte riktigt hur jag ska göra
Gäst 2016-07-08 19:59 ! Citera #
Gäst 2016-07-08
Känns som att hur jag än gör med kopplingen, om jag släpper för löst eller för hårt så blir de så där oavsett vad :( vet inte riktigt hur jag ska göra
Jag vet.. träna mera på det :)
Det enda som hjälper är att träna, träna och träna lite mer..

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I går 22:17
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor