Start > Körkortsforum > En fundering över en fråga ang…

En fundering över en fråga angående polisens direktiv kontra en person som går över övergångsstället.

X 2016-07-05 02:49 ! Citera #
Du ska efter uppmaning av polis svänga höger i en korsning med övergångsställen i alla riktningar. Måste du släppa fram gående på övergångsstället som du korsar?

Självklart ska de släppas fram eftersom jag annars skulle köra på dem men eftersom frågan frågar om jag måste släppa förbi dem, inte om jag bör släppa förbi dem och eftersom polisens direktiv går före allt annat i trafiken borde väl svaret vara att jag inte måste det?
Gäst 2016-07-05 05:54 ! Citera #
Just den polisen kanske inte hade koll på att någon höll på att gå över? Man får tänka logisk med lite sunt förnuft. Han ber dig svänga höger. Finns det någon som går över så stannar du sen fortsätter du.
Gäst 2016-07-05 08:44 ! Citera #
Rätt svar: Ja, om de har gått ut på rätt sätt.

”En förare som efter att ha svängt i en korsning skall passera ett bevakat övergångsställe skall köra med låg hastighet och har väjningsplikt mot gående som på rätt sätt har gått ut på eller just skall gå ut på övergångsstället.” (Trafikförordningen)

Polis vinkar fram dig = bevakat övergångsställe.

Senaste foruminläggen

Rubrik
5
I dag 10:52
1
I går 16:13
6
2025-01-13 23:16

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken
Tryckt version (569 sidor):
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Gratis körkortsfrågor