Att motorbromsa.
Släpp gasen och växla ner, som tidigare nämnt, från femman/sexans växel till trean/fyrans växel.
När?
Vid långa nedförsbackar eller långt innan ett ”hinder” som kräver en lägre hastighet och växel.
Varför?
För att spara på bromsbelägg och bromsskiva, vid mycket långa nedförsbackar så är det även för att minska risken att överhetta bromsskivan. Är även ur eco-driving synpunkt fördelaktigt då, när man motorbromsar, inte måste accelerera lika kraftigt efter en inbromsning, då när man behöver gasa efter inbromsning under motorbromsning redan befinner sig i korrekt växel och hastighet..
Eftersom det verkar finnas tvivel på hur det fungerar rent tekniskt med fordonet när man motorbromsar så kan man säga att köra med bilen utan gaspådrag så motarbetar motorn bilens förflyttning i motsatt förhållande av växeln du väljer.
Dvs. exempelvis om du kör iväg på ettans växel så går det jättelätt, om du försöker köra iväg på femmans växel så storknar motorn, med följd av kärringstopp.
Motorbroms har motsatt effekt. Om du motorbromsar med femmans växel så rullar bilen vidare, relativt, jättelätt. Och om du lägger i ettans växel så bromsar bilen, pga motorns interna motstånd och växelns utväxlingsförhållande, jätte mycket..
OBS! Du ska inte motorbromsa från femman till ettan, detta resulterar i största sannolikhet till totalt havererad motor och växellåda.
Bilen rycker om du släpper kopplingen för snabbt, precis som när du kör vanligt.
Om motorvarvtalet blir alldeles för högt så växla upp en växel.
https://korkortonline.se/teori/ecodriving/