Start > Körkortsforum > Konstig växelspak

Konstig växelspak

Linnéa 2016-07-01 12:37 ! Citera #
Hejsan!
Jag har en fråga till er som kan lite om bilar, det är så att växelspaken i min lilla bil har blivit jätte konstig.
När jag växlade från 1:an till 2:an så så vart den jättelös, sedan när man står still och lägger i friläge och trycker spaken åt höger så är det lite motstånd och att den sedan fjädrar tillbaka till centerposition, vilket den ska göra.
Men när man trycker den åt vänster så stannar den kvar utan att fjädra tillbaka till mitten.

Så min fråga till er som kan lite om bilar är, vad är det som kan ha hänt? :?
Och är det dyrt att laga?
Gäst 2016-07-01 14:05 ! Citera #
Går växlarna i så sitter det i spaken, annars blir det dyrt då det sitter i lådan ;)
Linnéa 2016-07-02 10:59 ! Citera #
Gäst 2016-07-01
Går växlarna i så sitter det i spaken, annars blir det dyrt då det sitter i lådan ;)
Tack för ditt svar!

Alla växlar går i jättebra, så några problem med själva växellådan är det inte.
Det är bara att växelspaken inte fjädrar tillbaka till mitten, dock är det väldigt tråkigt att köra omkring sådär eftersom man måste tänka och känna så man verkligen lägger i 3:an och inte råkar peta i 1:ans växel..

Har hört mig lite för på andra sidor, och där fick jag till svar att det kan vara returfjädern som har gått sönder.
Men hur i hela friden hittar man den?!? :o
Linnéa 2016-07-02 16:38 ! Citera #
Nu är spaken fixad, det var en fjäder som hade gått av, så det var bara att bocka till en ny ögla och haka fast den igen så var allt som vanligt igen :D
alice 2016-07-02 18:06 ! Citera #
Linnéa 2016-07-02
Nu är spaken fixad, det var en fjäder som hade gått av, så det var bara att bocka till en ny ögla och haka fast den igen så var allt som vanligt igen :D
Fint att det fixade sig :) Tänkte väl att det trots allt inte var något fel med växellådan ;) Fråga gärna om du undrar något mer
Linnéa 2016-07-03 14:01 ! Citera #
alice 2016-07-02
Fint att det fixade sig :) Tänkte väl att det trots allt inte var något fel med växellådan ;) Fråga gärna om du undrar något mer
Tack alice!
Det kommer jag självklart göra, för jag är inte så jätte duktig på själva bilens alla delar :D
Så någon bilmekaniker kommer jag inte att bli :lol: :lol:
alice 2016-07-04 18:03 ! Citera #
Linnéa 2016-07-03
Tack alice!
Det kommer jag självklart göra, för jag är inte så jätte duktig på själva bilens alla delar :D
Så någon bilmekaniker kommer jag inte att bli :lol: :lol:
Np :p
Lite koll får man ju haa :3
Linnéa 2016-07-04 20:44 ! Citera #
alice 2016-07-04
Np :p
Lite koll får man ju haa :3
Absolut, jag kan ju byta olja, tändstift, oljefilter och resten av lättare jobb man kan/ska kunna..
Men när det kommer till att mecka med bilar, sa då är jag het lost :D

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo