Start > Körkortsforum > Växla för mycket

Växla för mycket

Sas 2016-07-02 15:13 ! Citera #
Anna 2016-07-02
Har lärt mig att sänka farten och växla ner i svängar, speciellt med dieseln för det funkar inte annars...
Det har jag också lärt mig. Innan uppkörningen kollade jag runt i det här forumet, och blev skrämd av folk som sa att man under uppkörningen måste tänka på (om man inte kört diesel) att den kan hoppa fram om man inte växlar ner, några hade t.o.m sagt att man ska växla ner till 1:an när man svänger (inget JAG gjorde under uppkörningen)
Iamich 2016-07-02 16:25 ! Citera #
Man kan inte läsa sig till hur man ska växla på forum, man måste ut och öva öva öva och öva. Men nej, man behöver inte alltid växla ner för att man svänger. Vem har sagt det?
Gäst 1 2016-07-02 16:37 ! Citera #
Det hela beror väl lite på hur tvär svängen är, det framgår inte i denna tråd..
Så ibland kan man svänga med 5:ans växel utan några som hest problem..
Sas 2016-07-02 20:42 ! Citera #
Iamich 2016-07-02
Man kan inte läsa sig till hur man ska växla på forum, man måste ut och öva öva öva och öva. Men nej, man behöver inte alltid växla ner för att man svänger. Vem har sagt det?
Det jag läste på var folk som hade kört upp med samma bil som jag skulle köra upp med (Golf), därför trodde jag det skulle hjälpa, inget jag kunde öva på då vår bil är bensinbil och inte diesel bil. Okej, då ska jag typ aldrig växla mer.
Gäst 2016-07-02 20:43 ! Citera #
Gäst 1 2016-07-02
Det hela beror väl lite på hur tvär svängen är, det framgår inte i denna tråd..
Så ibland kan man svänga med 5:ans växel utan några som hest problem..
Tack, då vet jag. :)
Niklas 2016-07-02 21:11 ! Citera #
Menar du svänga i korsning eller bara en sväng på vägen? Allt beror ju på. Är det en snäv på en landsväg med dålig sikt kanske du behöver växla ner till trean ibland för att det ska gå säkert till. Är det en korsning så kan du självklart inte ligga på 5-6an.

Svårt att säga hur pass mycket fel du gör med den informationen man får.
Sas 2016-07-03 00:17 ! Citera #
Niklas 2016-07-02
Menar du svänga i korsning eller bara en sväng på vägen? Allt beror ju på. Är det en snäv på en landsväg med dålig sikt kanske du behöver växla ner till trean ibland för att det ska gå säkert till. Är det en korsning så kan du självklart inte ligga på 5-6an.

Svårt att säga hur pass mycket fel du gör med den informationen man får.
Menar en sväng på vägen, till typ in på ett villaområde från en större väg. Men jag tror det felet med min uppkörning har med bilen jag övningskört på att göra. Den är ganska gammal jämfört med bilen hos trafikverket, och den klarar inte av att svänga med hög växel.
Anna 2016-07-03 11:08 ! Citera #
Dieseln drar otroligt! Trean i rondeller är typ standard, och körskolan vill att jag ska ner på tvåan om jag är osäker. Är det bra sikt och stor rondell kör jag fyran.
Samma gäller sväng/kurva tycker jag...

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I går 22:17
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor