Start > Körkortsforum > Växla för mycket

Växla för mycket

Sas 2016-07-01 10:03 ! Citera #
Hej! Igår blev jag kuggad på min första uppkörning, är så sjukt ledsen men också förvirrad över kommentarerna jag fick. Han jag körde upp med sa att jag LEKTE för mycket med växellådan, han bad mig svänga hela tiden, från höger till vänster osv. Men om jag kör på en 60 väg och ska svänga kan jag väl inte göra det på 5:ans växel?? Har jag missat hur man kör bil eller? Det var en ganska gammal gubbe (skyller inte ifrån mig) men kan det vara så att de som är äldre är mycket strängare? Tror att Trafikverket tar in personal som gått i pension nu när alla är på semester, och jag vill inte köra upp med en tjurig gubbe som gör mig 10x mer nervös än vad jag redan var...
Gäst 2016-07-01 14:07 ! Citera #
Svänga var? I korsning? Om det är en vanlig sväng så ska du ha 5an eller 6an i jo...
Sas 2016-07-01 15:46 ! Citera #
Är du seriös? Har alltid fått lära mig att när man sänker hastigheten måste man växla ner, och man sänker ju hastigheten när man svänger
Iamich 2016-07-01 16:06 ! Citera #
Att man måste växla varje gång man sänker hastigheten stämmer inte. Du ska köra på den växeln som passar hastigheten.

Inspektörens ålder är inte relevant, inte heller hurvida den sociala kemin fungerar. Jag körde upp med en inspektör som var rätt opersonlig. Jag gjorde massa mindre misstag och han skämtade om min dialekt, och jag klarade uppkörningen på första försöket. Så vem du kör upp med ska inte påverka utfallet.
Sas 2016-07-01 17:42 ! Citera #
Det är klart att jag ska köra på den växeln som passar hastigheten, men jag svänger inte i 50-60 km/h vilket innebär att jag måste sänka hastigheten och därmed växla ner. Alltså har jag förstått hur man kör bil helt fel? :cry:

Inspektören får vara opersonlig om den vill, men det verkar som att yngre inspektörer är mer avslappnade och inte så petiga. Men det var mitt fel i körningen, jag behöver bara klargöra vad som var felet, som sagt skyller inte på inspektören.
Sas 2016-07-01 17:46 ! Citera #
Eller kan det vara att jag övningskört med en rätt så gammal bil, och så fort man har fel växel på den så får den motorstopp. Kan man ha en hastighet på 30 km/h i de moderna bilarna med växeln på 5:an utan att bilen rycker till?Om jag inte växlar ner, trycker jag inte i kopplingen vilket blir miljövänligt (en av momenten jag misslyckades på). Är helt förvirrad
Gäst 2016-07-01 21:29 ! Citera #
Iamich 2016-07-01
Att man måste växla varje gång man sänker hastigheten stämmer inte. Du ska köra på den växeln som passar hastigheten.

Inspektörens ålder är inte relevant, inte heller hurvida den sociala kemin fungerar. Jag körde upp med en inspektör som var rätt opersonlig. Jag gjorde massa mindre misstag och han skämtade om min dialekt, och jag klarade uppkörningen på första försöket. Så vem du kör upp med ska inte påverka utfallet.
Extremt ironisk kommentar, du påstår att du gjorde ”massa mindre misstag” och sedan går du vidare till att säga att inspektör inte spelar roll? Finns nog en hel drös inspektörer som hade kuggat dig för ”massa mindre misstag”
Innan du börjar med ditt ”sluta skylla ifrån dig på inspektörerna” svar så kan jag säga att jag redan har körkort, men det är klart att bedömning skiftar från inspektör till inspektör.

Till trådskaparen: antar att du aldrig hoppar över växlar? Och nej, man har inte i 5-6:ans växel i en sväng.
Iamich 2016-07-01 23:35 ! Citera #
Gäst 2016-07-01
Extremt ironisk kommentar, du påstår att du gjorde ”massa mindre misstag” och sedan går du vidare till att säga att inspektör inte spelar roll? Finns nog en hel drös inspektörer som hade kuggat dig för ”massa mindre misstag”
Innan du börjar med ditt ”sluta skylla ifrån dig på inspektörerna” svar så kan jag säga att jag redan har körkort, men det är klart att bedömning skiftar från inspektör till inspektör.

Till trådskaparen: antar att du aldrig hoppar över växlar? Och nej, man har inte i 5-6:ans växel i en sväng.
Hej ”gäst”

Mitt svar var inte på något sätt en polemik mot någon. Jag bara konstaterade att TS har helt fel när hen anmärker på inspektörens ålder och dessutom att han var sur. Om inspektören ifråga är behörig så ska denne göra en objektiv bedömning av aspirantens körning utan att lägga in personliga värderingar.

Det är således irrelevant vad inspektörens dagsform, ålder, kön, hudfärg (eller annan irrelevant egenskap) är. Jag vet inte varför du skrivet på forumet, men jag är här för att jag eventuellt ska ta körkort för tung trafik (lastbil)
Anna 2016-07-02 10:38 ! Citera #
Har lärt mig att sänka farten och växla ner i svängar, speciellt med dieseln för det funkar inte annars...
Sas 2016-07-02 15:10 ! Citera #
Gäst 2016-07-01

Jag hoppade över växlar flera gånger utan problem. Men han påstod att jag växlade för mycket. Jag behövde ju växla ner när jag svänger eller i korsning.

Senaste foruminläggen

Rubrik
5
I dag 10:52
1
I går 16:13
6
2025-01-13 23:16

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken
Tryckt version (569 sidor):
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Teoriprov, gratis demo