Start > Körkortsforum > Kuggad pga kopplingen nedtryck…

Kuggad pga kopplingen nedtryckt för länge innan högersväng på landsväg

Gäst 2016-06-26 16:02 ! Citera #
Hej,

som rubriken säger så blev en kompis kuggad pga att han hade kopplingen nedtryckt för länge när han växlade ned från 6:an till 2:an innan han skulle svänga höger på en landsväg. Förstår någon på sig det här?

Hur skulle man isf undvika att hålla kopplingen nere för länge? Bromsa hårdare?

Har blivit skitskraj och vill nu öva på detta innan min egen uppkörning nästa vecka.

Tacksam för svar!
Gäst 2016-06-26 16:45 ! Citera #
Sexan till 2an? Inte rekommenderat, mellanlanda på 3an eller 4an. Du ska INTE svänga med koppling nere. Den ska vara uppe innan man börjar svänga! Finns vägren så använd den om du har trafik bakom dig!
Gäst 2016-06-26 19:49 ! Citera #
Din ”kompis” verkar ju inte ha planerat sin körning för fem öre, för att hålla ned kopplingen och växa ned från 6:an till 2:an så betyder det att han måste färdas väldigt lång sträcka innan han ska svänga.
Så jag håller med föregående skrivare att mellanlanda på en lägre växel först, och använd dig av mycket motorbroms.
Och för att klara det så måste du planera din körning och veta när du ska göra allt detta..
Gäst 2016-06-26 19:57 ! Citera #
Hej!! Jag hade problem med att jag hade kopplingen nere för länge. Det är helt rätt att växla från 6:an till 2:an, men se till att hålla varvartalet stabilt! Planera in svängen så du hinner få ner farten, växla till 2:an upp med kopplingen långsamt och sväng höger.

Senaste foruminläggen

Rubrik
5
I dag 10:52
1
I går 16:13
6
2025-01-13 23:16

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken
Tryckt version (569 sidor):
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Testa ett teoriprov