Start > Körkortsforum > Känner mig tom - kuggade båda …

Känner mig tom - kuggade båda delarna på första försöket.

Oktober-tjej 2016-06-20 21:36 ! Citera #
Jag gjorde mitt första teoriprov i början på Juni, och kuggade. Fick 51 poäng. Och godkänt är ju 52 så det kändes riktigt jäkla surt. Och man kan inte göra något åt det! :(

Sedan kuggade jag uppkörningen men av helt klara skäl - jag var inte redo helt enkelt. Behöver träna på ”berättande körning”, start i motlut, järnvägskorsningar och motorväg. Jag körde upp i Södertälje som privatist. Kanske ska jag välja något annat ställe att köra upp på nästa gång? Men samtidigt ska ju inte platsen spela någon roll...

Jag har nu inte kört bil sedan uppkörningen. Luften gick ur mig, känner mig helt tom liksom. Vet inte alls hur jag ska orka ta tag i körkortet nu. Självklart vill jag ha körkort men av tråkiga händelser i mitt liv nu orkar jag bara inte. Tid til latt övningsköra finns men orkar inte. Pengar finns inte. Så kan ej boka nya prov just nu.
Samtidigt vill man ju inte ge upp när man har kommit såhär långt. Teorin var jag ju såååå nära att klara liksom!

Vad har ni för tips när man kuggat båda delarna på sitt första försök? Hur ska man ”ta sig upp” nu?
Gäst 2016-06-20 21:44 ! Citera #
Grymt nära ju. Boka igen så snart du bara kan medan du har allt färskt i huvudet. Det är många som misslyckas flera gånger. Se det inte så allvarligt! På det igen!
Hanna 2016-06-20 21:52 ! Citera #
Hej!
Kuggade också på båda delarna första gången. Ryck upp dig, du är inte ensam och du kommer klara det men ge inte upp. Jag vet exakt hur det känns(kuggade första teorin 30 maj och uppkörning 7 juni) jag kuggade igen på teorin andra gången och godkändes andra gången på uppkörningen. Nu har jag teorin kvar som jag ska göra om imorgon bitti. Jag var så nära att ge upp precis som du uppger att du känner kände jag. Men ge verkligen inte upp för har du fått 51 på teorin innebär det att du inte är långt ifrån! Hejja du!!!!
Gäst 2016-06-20 21:58 ! Citera #
Jag körde upp 8 ggr på två månader. Klarade teorin på första. Hade mer inställningen. Förr eller senare måste ni ge mig körkortet. Ta tjuren vid hornen och kör bara tills du klarar det. Låna pengar. Du är inne i det nu. Sluta inte!

Sen kommer du garanterat ta kortet och sen kan du glömma allt vad uppkörningar och inspektörer heter :)
Oktober-tjej 2016-08-02 19:02 ! Citera #
Igår hade jag mitt andra teoriprov - och jag klarade det!!! Jag fick 58 p. =)
Är såå glad.

Idag hade jag uppkörning för andra gången, jag körde upp igen som Privatist. Jag blev ej godkänd. Det känns så jobbigt. :(
Jag ska tydligen jobba mer på att ha blicken riktad ännu längre fram samt träna backning. Men det som är så lustigt är att när jag kör med min mamma är jag såå trygg och körningen går riktigt bra. Men så fort jag har uppkörning blir allt fel. Jag spänner mig, blir svettig och man kör som en kratta.
Och jag vill inte hålla på att byta ort där jag ska köra upp. För kan jag köra ska platsen inte alls spela någon roll.
Jaja, det är bara att köra massor nu. Dock har jag ju bara 2 månader på mig. Hoppas verkligen att jag kan hitta någon tid innan tiden går ut.

Jag försökte att kolla på nya tider redan nu, men det gick ej. Någon här som vet varför? Det borde ju gå då körningen är klar liksom. Enligt Trafikverket ska man ju kunna boka nytt så fort båda proven är klara.
Gäst 2016-08-02 21:07 ! Citera #
Hej! Man ska kolla på Trafikverket hemsida varje dag hela tiden för att har man kuggat 2 gånger då blir det svårt att hitta tid för uppkörning, personer som inte ha kört upp prioriteras.
Jag har kuggat 2 gånger och jag fick tips av en vän att göra det, igår hittade jag tid.

Lycka till
Oktober-tjej 2016-08-02 21:37 ! Citera #
Tack för tipset!! Men problemet just nu är att det inte går att komma in och hitta tider för mig... Skumt liksom. Men får kolla det där igen, imorgon.
Nina 2016-08-02 22:45 ! Citera #
Oktober-tjej 2016-08-02
Tack för tipset!! Men problemet just nu är att det inte går att komma in och hitta tider för mig... Skumt liksom. Men får kolla det där igen, imorgon.
Jag fick köra upp 3 ggr så jag vet hur surt det känns... Jag var också jättenervös och sa det till förarprövaren sista gången. Hon var jättehärlig, utstrålade lugn och var väldigt tydlig så mina nerver släppte lite och jag kunde fokusera på körningen.

Det kan vara en idé att köra mycket inför nästa uppkörning och lägga krut på de punkter du har kuggat på. Rekommenderar också en testlektion med en körskola som kan enkelt se om man gör nåt fel som ens förälder inte tänker på.

Jag var orolig att inte få ny tid inom 2 månaderna som du. Lediga tider dök upp mitt i natten och jättetidigt på morgnarna. Min sista tid fick jag typ 3 på natten. Om du menar att du inte ens kommer in på bokningssystemet så verkar det vara nåt fel på din inloggning? Kolla med kundtjänst.

Jättestort lycka till! Du kommer greja det!!! Kör lugnt, kolla i alla speglar och döda vinkeln samt oskyddade trafikanter. Det där med blicken långt fram är ju rätt så grundläggande och de märker väldigt tydligt så tänk lite extra på den.
Jag 2016-08-02 23:18 ! Citera #
RING varje morgon istället för att boka via internet! Det blir ofta sista minuten avbokningar!
Förarprövaren 2016-08-03 07:37 ! Citera #
Oktober-tjej 2016-08-02
Igår hade jag mitt andra teoriprov - och jag klarade det!!! Jag fick 58 p. =)
Är såå glad.

Idag hade jag uppkörning för andra gången, jag körde upp igen som Privatist. Jag blev ej godkänd. Det känns så jobbigt. :(
Jag ska tydligen jobba mer på att ha blicken riktad ännu längre fram samt träna backning. Men det som är så lustigt är att när jag kör med min mamma är jag såå trygg och körningen går riktigt bra. Men så fort jag har uppkörning blir allt fel. Jag spänner mig, blir svettig och man kör som en kratta.
Och jag vill inte hålla på att byta ort där jag ska köra upp. För kan jag köra ska platsen inte alls spela någon roll.
Jaja, det är bara att köra massor nu. Dock har jag ju bara 2 månader på mig. Hoppas verkligen att jag kan hitta någon tid innan tiden går ut.

Jag försökte att kolla på nya tider redan nu, men det gick ej. Någon här som vet varför? Det borde ju gå då körningen är klar liksom. Enligt Trafikverket ska man ju kunna boka nytt så fort båda proven är klara.
Hej Oktober-tjej!
När du kör med din mamma bredvid dig, hur pass självständigt får du köra då? Hjälper din mamma dig om du hamnar lite fel? Ofta beror de brister du nämner i ditt inlägg just på detta. Om det är så att din mamma stöttar dig då och då under övningskörningen, så be henne sluta med det - om det inte är på väg att bli allvarligt förstås! - så att du får lösa det hela på ett självständigt sätt. Avsaknad av vana vid självständig körning visar sig ofta som sämre planering = med att titta långt fram.

För tips och råd om körprovet mm kika gärna in på http://uppkorningblog.com. Där hittar ni det mesta som har med uppkörningen att göra.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor