Misstag på uppkörning
Jag ska när som helst köra upp och jag kommer köra upp på Trafikverket i Farsta. Hittils har jag kört ca 50 körtimmar och mestadels kört på trafikskola (46 lektioner hittils) så knappt kört några timmar privat. Min förra trafiklärare sa att jag kanske behöver uppemot 100 körlektioner om jag bara övningskör via trafikskolan, men först sa han mellan 50-80 körlektioner. De två jag kör med nu anser att jag är färdig när som helst (beroende på min vilja och hur jag kommer prestera kommande lektioner).
Men nu till det mest ämnesberörande så då undrar jag vad ni har för erfarenheter när ni gjort körprovet eller uppkörningen som det lyder. Vad är typiska och vanliga misstag som gör så man kuggar? Kan jag t.ex bli kuggad om jag kör för långsamt under gällande hastighetsbegränsning eller varför inte om jag kör på för låga växlar? För jag känner i nuläget att jag definitivt kommer bli kuggad för jag har svårigheter att anpassa bland annat uppmärksamheten och placerar mig oftast fel och kör fel. Att följa regler och vägmärken/vägmarkeringar är jag bra på samt att upptäcka dolda faror och ha bra avsökning.
Och till sist... Jag hoppas att inte behöva köra upp gång efter gång, typ kugga ovanligt många gånger
Placerar du dig ofta fel t.ex när du ska svänga vänster vid cirkulationsplats men du är på höger körfält. Så kan han kugga dig för planering och ”självständig körning mot mål”.
Öva på det och ja du kan också bli kuggad för att su kör för långsamt. Jag körde för långsamt efter en 30 väg och blev kuggad.
Körde för långsamt på enskild väg och blev kuggad för det. Körde typ 40km/h.
Jag gjorde bort mig SÅ mycket på uppkörningen, men han tyckte att jag körde trafiksäkert och att om bilen hoppar till ibland, det gör inte så mycket. Så små missar betyder inget! Kör bara säkert!
Jag har kört upp tre gånger, tog körkortet på tredje gången.
Fixade teoriprovet på första försöket däremot.
Första uppkörningen var i Sollentuna, nu i efterhand inser jag att jag inte var riktigt redo för uppkörning då. Var dessutom galet nervös. Händerna skakade. Jag kuggade på ”planering”, köra självständigt mot mål, samspel, eco driving, körde lite för fort (85 på 80 väg).
Hem och övningsköra massor mer med sambon, helt enkelt!
Plus att jag bokade in en dubbellektion på körskola och gick igenom uppkörningsprotokollet, det jag kuggade på med körskoleläraren.
Fick tid för min andra uppkörning tre veckor efter den första. Denna gång ute i Farsta. Galet nervös även på den. Men det gick mycket bättre. Hade övningskört varje dag i stort sett och övat, övat..På denna uppkörning fick jag godkänt i stort sett på allt utom två saker. Marginalerna..Skulle ha visat tydligare att jag hade för avsikt att stanna vid väjningsplikt..”jag trängde mig lite”, så det resulterade i att en annan bil kanske fick bromsa in litegrann.,detta upprepade sig tyvärr två ggr. Så kuggades på det. Bedömning o samspel typ.
Hem och övningsköra som en tok igen..
Var nu lite stressad för att det inte var så långtid kvar innan de två månaderna gått ut..ville ju inte göra om teorin liksom..samt att uppkörningar kostar pengar! Stress! Men hade tur och fick en avbokad tid några dagar senare. Åter igen ute i Farsta.
Tredje uppkörningen; godkänd!!!
Lyckorus! Ge inte upp, kämpa på alla, och lycka till!
”Plötsligt händer det” :-)
Om man råkar gör ett litet fel, ex. vänstersväng i rondell och du ligger i högra körfältet kan det bara bli så att inspektören testar dig igen. Om du gör samma fel kommer du troligen kugga men om du gör rätt kan inspektören bortse från det första felet. Du förväntas altså inte köra perfekt.
En sak du kan kugga stenhårt på är om något fel skapar en farlig situation dock. Om det händer, förvänta dig att kugga direkt.
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget