Ecodriving: Bromsa eller växla ned i kurva vid skymd sikt?
Jag vet mycket väl vad choke är, men att använda den för att få bilen att rulla..... nope!
Använder man choken beter den sig ungefär som en körskolebil, dvs att den rullar iväg i 3:ans växel. Anledningen att jag frågar är vad som är är mest miljövänligt; köra på 2:an vid kurva i skymd sikt och bromsa mjukt eller växla ner till 1:an och krypköra för att sedan växla upp vid god sikt.
Klart att trafiksäkerheten går före miljön. Min trafikskola är så höga på Eco-driving att det känns som att det går lite för långt.
Instämmer lite med föregående talare..
Du behöver öva på eco drivning och förstå vad det innebär..
Min motivering till det är..
Du skriver å frågar om du ska växla ner till ettan i en kurva!!
Man använder ALDRIG ettan mer än när bilen står helt stilla och ska börja köra..
Ecodriving innebär bland annat så höga växlar som möjligt, detta borde du veta dock..
Lycka till å öva på!!
Sofia!
Menar du att du startar på 3:ans växel genom att använda choken????
Eller alltså. Bromsa eller växla ned.. Det är inte antingen eller. Bromsa eller släpp gasen och växla ned sen. Anpassa växeln efter den nya lägre hastigheten. Om du använder vanlig broms eller bara släpper gasen (motorbroms) beror på hur snabbt du kör in i kurvan. Var inte rädd att använda bromsen om du behöver det. Det spelar ingen roll hur miljövänlig du är om du kör ihjäl dig, eller hur?
Sunt förnuft kommer du långt med
Det räcker med att köra med en så hög växel som MÖJLIGT, anpassa farten så att du slipper onödiga bromsar. Inte rågasa med 5an när du ska in på motorvägen utan växla ner och öka till en bra hastighet, för att sedan växla upp igen ifall du kör diesel...
Senaste foruminläggen
Rubrik