Start > Körkortsforum > Vad ska jag tänka på??

Vad ska jag tänka på??

Gäst 2016-06-18 09:45 ! Citera #
På måndag är det dags för mig att köra upp! Min körskolelärare tycker jag kör bra och säger att jag ska köra som jag gör på lektionerna. Problemet är min nervositet.. Känns som om det kan bli en ganska virrig körning just för att jag kommer vara så otroligt nervös. Vad ska man tänka på under uppkörningen? Vad kan man bli kuggad på? Får man göra några missar? Handlar mycket om vem man får som uppkörningsperson?
Zolunia 2016-06-18 10:02 ! Citera #
Hej!
Jag har också uppkörning på måndag! Döööör av nervositet!

Men jag har en checklista jag fick av min körskollärare. Missar som jag gjorde på vår ”prov”-uppkörning. Jag tar alla små misstag med mig och visualiserar mig själv görandes rätt istället. Programmerar hjärnan att minnas det som om jag gjorde rätt. Tex så missade jag att kolla backspegeln när jag stannade. Då försöker jag minnas det som om jag kollade backspegeln! Och säger till mig själv att det var det jag gjorde och det jag alltid ska göra. Låter kanske flummigt, men det är lite som placebo/nocebo.

Mot nervositeten så har jag en medicin. Har en bekant som är less then average smart och om HON klarade uppkörningen, då kan alla klara det. Till och med jag, som är above average smart... Hihi! :lol: 8-)
Johanna 2016-06-18 10:19 ! Citera #
Jag körde upp för första gången förra veckan. Var så otroligt nervös så jag trodde att jag skulle spy. Men efter att jag kört ca 5 minuter så släppte det för mig... Min vän försökte ”få mig på andra tankar” genom att spela tv-spel typ timmen innan min uppkörning. Detta gjorde dock mig mest frustrerad och inte blev jag mindre nervös. Så tillåt dig att vara nervös! Men efter du satt dig bakom ratten så lägg fokusen på körningen. Steg för steg.

Försök inte tänka för mycket under körningen, men ta säkerheten framför allt och försök vara förberedd på allt, i princip. Ha en rörlig blick och säkerhetsavstånd till andra trafikanter.

Jag kuggade på 3 saker. Varav två är dem jag nämnda ovan, jag hade en ganska stel blick framåt och körde för nära parkerade bilar. Sen så körde jag för långsamt på enskild väg, han tyckte inte underlaget var lika dåligt som jag tyckte :p så gör inte mina misstag.

Man får göra missar ja. Så länge missarna inte gör dig till en trafikfara. Och nej, det ska inte spela någon roll vem du får som inspektör egentligen. Men rötägg finns överallt, tyvärr.

Lycka till på måndag! Själv kör jag upp igen på onsdag... Redan nervös :/
Gäst 2016-06-18 11:51 ! Citera #
Slå på radion i bilen och snacka med inspektören (förutsatt att du kan snacka med främlingar). Dödade min nervositet på 3 minuter när jag körde upp.
Gäst 2016-06-18 12:23 ! Citera #
Lyssnar man inte på radio när man övningskör, då är det nog lika bra o hoppa över det även på uppkörningen. Det som är bra om man är väldigt nervös och köra upp med nån som man inte känner, är att på körskolan övningsköra med flera olika lärare.
Glader 2016-06-18 13:09 ! Citera #
Hej!
Jag gjorde min uppkörning idag! Fick köra vänstersväng, rondell, motorväg, landsväg, backning och slutligen fickparkering (det sist nämnda det är en gåta vad som hände) jag kan fickparkera och har klarat det tidigare men fick blackout! Höll på flera ggr utan lyckas, efter ca 10, gick det. Efter detta moment tänkte jag är kuggad. Inspektören som jag hade var en riktig ängel. Hon hade sånt tålamod, överseende. Jag försökte köra vidare och prestera men blev svårt, grubblade en del påväg tillbaka tillbaka till Trafikverket. Jag gjorde jättebra ifrån mig i alla andra moment. Körde hastighets anpassat utifrån väderförhållanden. Det var min andra uppkörning. (Kuggade på för jag hade dålig avsökning på infart på motorväg). Under min andra uppkörning var jag jätte nervös. Inspektören var jätte gullig och försökte bryta isen, samtalade lite, och hon sa att jag ska slappna av och ta det lugnt. När jag väl började köra så kändes det lugnare och nervositeten försvann. Indpektören sa:jag kommer godkänna din körning men du behöver öva på parkering. Jag stor bölade och frågade om jag kunde få krama henne. Summan av kardemumman några misstag kan de ha överssende med men säkert inte något som ur trafiksäkerhet bristande.
Nu har jag bokat teorin tills måndag. Fick på mitt första 44 och på andra (igår) 50, håller tummarna, för uppkörningen gäller i två månader.
Gäst 2016-06-18 16:10 ! Citera #
Lycka till på måndag ”glader” och grattis till en godkänd uppkörning
Zolunia 2016-06-18 18:51 ! Citera #
Ja, lycka till alla som kör upp på måndag! <3
Sara 2016-06-21 08:35 ! Citera #
Jag körde upp igår första gången och klarade det, så jävla glad!!!

Fick enligt mig en ganska enkel uppkörning. Fick börja med att kolla vindrutetorkarna. Ut genom ett bostadsområde med mycket stillastående bilar. Följa väg mot Stockholm, ut på e18. Följa skyltar mot färjestad, vända bilen, backa runt hörn. Följa skyltar mot Oslo. Sedan frågade han om jag hittar tillbaka till Trafikverket själv, det gjorde jag. Han sa bara direkt, du är godkänd! Jag började gråta av lycka. Fast jag kände under hela körningen att det gick bra :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
5
I dag 10:52
1
I går 16:13
6
2025-01-13 23:16

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken
Tryckt version (569 sidor):
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Gratis körkortstest