Start > Körkortsforum > Högerregel missförstånd

Högerregel missförstånd

Gäst 2016-06-15 19:59 ! Citera #
Hej!

har övningskört privat i ett år och tänker nu att göra uppkörning. dock finns ett problem. jag har varit med i många situationer där högerregeln gäller i T-korsning och andra trafikanter verkar strunta i det eller fattar inte, de saktar inte och kör som vanligt. hur ska jag bete mig om jag hamnar i samma situation i sådan korsning på uppkörning? många är så fräcka så att man blir nästan tvungen att stanna trots de måste väja för mig... :| :| :(
Gäst 2016-06-15 20:07 ! Citera #
I trafiken finns det inget som säger att JAG har företräde, därför måste alla andra STANNA för mig...
Men visst håller jag med om att högerregeln är den minst kunniga regeln i vår trafik.

Får du en sådan korsning på din uppkörning, så kör sakta fram till korsningen om du ser bilar komma från din vänstersida. Sedan kan du ju nämna att ”Nu ska vi se om den där bilisten vet om högerregeln”
Då har ju iaf DU visat att du vet att den ska tillämpas just där.. Mer än så kan du inte göra, du kan ju inte köra andras bilar, så var uppmärksam och visa att du kan reglerna och kan framföra en bil på ett trafiksäkert sett :)
Gäst 2016-06-15 20:36 ! Citera #
Farsan gav mig ett ganska bra råd på detta innan min uppkörning, han sa: var försiktigt och bromsa ifall du måste, du vill ju inte krocka bara för att bevisa att du kan reglerna. Om du kommer i en sådan situation på din uppkörning så kan du ju alltid förklara för trafikinspektören varför du väjde.
Gäst 2016-06-15 20:44 ! Citera #
Stort tack för svar :) :) ändå hoppas på att sånt inte händer på uppkörning ;)
Gäst 2016-06-15 22:59 ! Citera #
Gäst 2016-06-15
Farsan gav mig ett ganska bra råd på detta innan min uppkörning, han sa: var försiktigt och bromsa ifall du måste, du vill ju inte krocka bara för att bevisa att du kan reglerna. Om du kommer i en sådan situation på din uppkörning så kan du ju alltid förklara för trafikinspektören varför du väjde.
I trafiken ska man hjälpas åt och reda upp andras misstag. Är ju en av grundreglerna
Gäst 2016-06-15 23:50 ! Citera #
Jojo, men det blir ju en lite knivig situation då man inte vill framstå som att man inte förstår reglerna när man har uppkörning. Kan enkelt bli missförstånd
Gäst 2016-06-15 23:52 ! Citera #
Till exempel om någon kommer in med lite för snabb fart från höger men saktar ner i sista sekund
Piraten 2016-06-16 03:06 ! Citera #
Att tänka på är att verkligen visa vad du vill i trafiken!

Menar kommer du fram till korsningen å verkar vara osäker så kör bilarna trots höger regel..

Sen så klart finns det alltid regel brytare i trafiken!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 14:36
2
I dag 10:55
5
I dag 09:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov