Start > Körkortsforum > Era bästa tips för diesel-bil!

Era bästa tips för diesel-bil!

Carro 2016-06-09 10:42 ! Citera #
Ska köra upp i en diesel, och har övningskört nästan enbart med bensindrivna bilar. Jag tycker det är otroligt svårt att koppla enr mjukt och fint inför tex korsn ing eller cirkulationsplats. Tycker bilen ”rycker” till lite hela tiden.
Har försökt googla fram lite tips, men jag tar gärna emot era bästa tips för en sådan mjuk körning som möljligt med diesel.
Kör upp i en VW Golf.
Gäst 2016-06-09 12:16 ! Citera #
Låt inte bilen gå på tomgång eller nära de varven, då driver den av sig själv p.g.a. stark tomgång. Resten är inte så stor skillnad mot bensinare förutom varvtal, vridmoment och så vidare//Någon som endast kört dieselbil ;)
Carro 2016-06-09 16:47 ! Citera #
Gäst 2016-06-09
Låt inte bilen gå på tomgång eller nära de varven, då driver den av sig själv p.g.a. stark tomgång. Resten är inte så stor skillnad mot bensinare förutom varvtal, vridmoment och så vidare//Någon som endast kört dieselbil ;)
Hur gör du om du tex kör 50 km/h på 4:an och så närmar sig en korsning...? Jag får liksom inte till det snyggt. På en bensinare har jag bromsat lite mukt, kopplat ner till tvåan och sen låtat den rulla fint fram på tvåan och haft foten bered på bromsen om det behövs.
Gäst 2016-06-09 19:19 ! Citera #
Carro 2016-06-09
Hur gör du om du tex kör 50 km/h på 4:an och så närmar sig en korsning...? Jag får liksom inte till det snyggt. På en bensinare har jag bromsat lite mukt, kopplat ner till tvåan och sen låtat den rulla fint fram på tvåan och haft foten bered på bromsen om det behövs.
50 kmh på 4an, well. Brukar använda 5an ;) Växlar ner till antingen 2an eller 3an och motorbromsar till rätt hastighet, sedan ner med kopplingen och växla till lämplig växel. Easy peasy :)
Gäst 2016-06-14 19:54 ! Citera #
Växlar ner till antingen 2an eller 3an och motorbromsar till rätt hastighet, sedan ner med kopplingen och växla till lämplig växel.


Fast ska man inte bromsa innan man växlar ner?
Gäst 2016-06-14 21:01 ! Citera #
Behövs vanligtvis inte. Vår dieselbil går på maxvarv på 2an vid 60 kmh. 3an klarar runt 90-100 kmh innan maxvarv. Man får ha känsla så att man inte övervarvar motorn bara :) Dieselbilar motorbromsar dock inte jättebra. Äger själv en bensinare och första gången jag körde med den så blev det pinsamt för det motorbromsade för bra... var inte beredd på det....
Gäst 2016-06-14 21:05 ! Citera #
Vill även tillägga att bromsa om det behövs! Säkerhet före ecodrive! Ja, man behöver bromsa någon gång ;)
Carro 2016-06-15 11:48 ! Citera #
Gäst 2016-06-14
Vill även tillägga att bromsa om det behövs! Säkerhet före ecodrive! Ja, man behöver bromsa någon gång ;)
Jo jag har märkt det. Har fått låna en diesel och kört lite med den, och jag tycker att det kan behöva bromsas lite mer än en bensin, och speciellt när man rullar fram i korsningar osv. Eller så fegar jag ur, jag vet inte :p Men de rullar så satans bra!
Carro 2016-06-15 11:50 ! Citera #
Gäst 2016-06-09
50 kmh på 4an, well. Brukar använda 5an ;) Växlar ner till antingen 2an eller 3an och motorbromsar till rätt hastighet, sedan ner med kopplingen och växla till lämplig växel. Easy peasy :)
När jag lånat en nyare typ av diesel kan man se på intrumentpanelen vilken växel den rekommenderar, och den har t o m signalerat o att växlka ner till 4:an fast jag kört 60? BLir inte klok på dessa bilar...
Gäst 2016-06-15 12:37 ! Citera #
Ja, 50 på 5an krävs att vägen är rak/nedförsbacke. Ska du accelerera eller köra i uppförsbacke så ska inte femman användas :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor