Start > Körkortsforum > Växel på parkeringsplats?

Växel på parkeringsplats?

Poppi 2016-06-06 18:00 ! Citera #
Hjälp! Kör upp i Karlshamn i morgon och de har en stor parkeringsplats man ska köra ut från. Vilken växel bör man ha i då det är gånghastighet som gäller? Tänker ettan, men vill inte bli kuggad för att ha i den så länge..
Gäst 2016-06-06 18:19 ! Citera #
Anpassa växel till situation, jag kör oftast 1an eller 2an på parkeringsplats. Inte för fort eller för långsamt, om du kör med en bensinare så kan du nog ha 2an i. Prova och se ;)
Gäst 2016-06-07 14:46 ! Citera #
Ettan är startväxel, alltid tvåan när bilen är i rullning.
Gäst 1 2016-06-07 16:16 ! Citera #
Gäst 2016-06-07
Ettan är startväxel, alltid tvåan när bilen är i rullning.
Det beror väl lite på hur många bilar och gående som finns i närheten av bilen...eller hur?
Man får som sagt anpassa växel efter omgivning :)
Poppi 2016-06-07 16:35 ! Citera #
Yes, anpassade växel efter situation. Det var en diesel så det funkade finfint att använda ettans växel på parkeringsplatser och dylikt. Klarade uppkörningen i alla fall :)
Gäst 2016-06-08 19:59 ! Citera #
Fick du köra på landsväg? kan du berätta hur din uppkörning gick till?
Gäst 2016-06-08 21:42 ! Citera #
Gäst 2016-06-08
Fick du köra på landsväg? kan du berätta hur din uppkörning gick till?
Skulle tro att dom allra flesta kör landsväg vid uppkörning :D
Gäst 2016-06-08 23:06 ! Citera #
Gäst 2016-06-08
Skulle tro att dom allra flesta kör landsväg vid uppkörning :D
Vänstersväng på landsväg är ju i de flesta fall, en obligatorisk del i förarprovet 8-)
Poppi 2016-06-10 21:37 ! Citera #
Absolut!

Det började med att inspektören kollade min senaste uppkörning (detta var min tredje - och sista tack och lov :P) för att se vad jag hade kuggat på. Sedan berättade han att vi skulle köra på landsväg och lite i stan och att han skulle guida mig. Vi började prata om allt mellan himmel och jord direkt, och inspektören berättade om sig själv vilket jag tyckte var ganska skönt. Till att börja med körde jag genom stan till en parkeringsplats där jag fick parkera hur jag ville. Parkerade enkelt med nosen in. Därefter fick jag anvisningen att köra mot Malmö och då fick jag köra på en 100-väg (2+1-väg). Väl där fick jag svänga av mot en mindre landsväg (med grus?!). Fick uppmaningen att gasa på, trodde att det var kört där. Sen körde vi förbi två järnvägskorsningar och eftersom jag ej gjort det innan blev jag ännu mer nervig. Men där kom teorikunskaperna väl till pass, och av det jag läst i teoriboken så är det bara till att accelerera på om det är fri sikt - vilket det var på båda. Jag sa högt: ”ja det ser fritt ut!” för att visa hur jag tänkte. Sedan körde vi genom stan och på ett gångfartsområde där det stod max 6 km/h. Jag körde som en snigel för att verkligen hålla mig på 5-6 km. När jag hade parkerat pratade vi i flera minuter och jag trodde att det var kört. Inspektören frågade mig hur det hade gått och jag sa att jag tyckte det hade gått bra. Då svarade han: ”du får träna mer på att inte flacka så mycket med blicken ibland på landsvägen, men det får du göra på egen hand. Grattis till körkortet!”. Lyckan var obeskrivlig.

Med flackande blick menade han att jag ibland kunde bli lite ofokuserad när vi pratade, och när jag svarade att det var nerverna som talade sa han ”det är fullt förståeligt”. Han var otroligt förstående.

Så till er som kuggat förr - ge INTE upp. Det spelar ingen roll hur många gånger du får göra om det - du är INTE sämre än någon annan. Inspektörer är olika, jag har blivit kuggad på saker jag inte blev kuggad på nu senast, och det är självklart att nervositet gör att man kör sämre.
Gäst 2016-06-11 10:04 ! Citera #
Grattis grym är du!!! Kugga på mitt första försök men ger ej upp ska göra det nästa vecka igen

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I går 20:04
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov