Start > Körkortsforum > Titta bakåt vid uppväxling

Titta bakåt vid uppväxling

c.a 2016-06-03 23:18 ! Citera #
Har haft en lektion för min körskolas nya lärare.
hon påpekade då varje gång att när man ska växla bakåt så måste man titta bakåt innan..

Aldrig hört det förr alls men någon annan lärare! :?
Yajirou 2016-06-03 23:30 ! Citera #
Om du menar att växla ner till ett lägre växel så är det bra att titta bakåt för att se att du inte har någon nära bakom dig.
Din bil motorbromsas när du lägger i lägre växel och bakomvarande bilar har svårt att se det i högre hastigheter då bromsljusen lyser inte när du motorbromsar.
ca 2016-06-04 00:12 ! Citera #
Nej jag menar o växla till högre
Gäst 2016-06-04 08:59 ! Citera #
Är du på påfart, till motorväg så ska du ju självklart titta bakåt så att du ser att det är fritt fram att svänga vänster in på motorvägen
ca 2016-06-04 12:27 ! Citera #
Jo det vet jag. jag vet att man ska ha uppsikt bakåt.. ;)
De här är alltså alltid när jag ska växla uppåt som hon vill jag ska titta i backspegeln,
överallt. oavsett vart man kör, om jag tex åker på en raksträcka ska jag titta bak när jag växlar..

vid inbromsning o motorbromsning samt påfart som ni skrivit vet jag att jag måste hålla uppsikt.
Gäst 2016-06-04 12:30 ! Citera #
Är nog för att din lärare vill att du ser i backspegeln när du växlar upp
I fall någon bil bakifrån ska köra om dig
Gäst 2016-06-04 18:14 ! Citera #
Min körlärare säger samma sak. Då får man in den vanan så du kan hålla dig uppmärksam även bakåt t.ex vid upphinnande olyckor
Jossan88 2016-06-04 21:48 ! Citera #
Min körlärare sa samma till mig när jag tog körkort :D
Gäst 2016-07-21 23:04 ! Citera #
Men kan någon förklara varför? Förstår inte varför detta är viktigt just när man växlar upp? Det är alltid viktigt att ha god uppsyn.
Mor 2016-09-02 19:25 ! Citera #
För att undvika att bli påkörd bakifrån. Lägger du i en högre växel kan du inte accelerera tillräckligt för att hinna undan.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor