Start > Körkortsforum > Två kuggningar på kort tid - n…

Två kuggningar på kort tid - nästa steg?

KuggPelle 2016-05-26 08:23 ! Citera #
Jag har kört upp två gånger på ganska kort tid. Har kört både på körskola och privat i över två år nu. Har sammanlagt hunnit med fyra lärare på körskolan och tre privata handledare(samt en observatör som varit med i bilen, gammal yrkeschaufför), alla verkar vara övertygade om att det är dags för mig att få lappen.

Sagt och gjort så har man bokat tider, bägge gångerna på mindre orter. Första körningen var jag nervös som få, visste knappt vad jag hette och lyckades klanta till mig i en korsning. Visste direkt att jag var kuggad och har inga åsikter om det i sig, jag klantade till det helt enkelt. Fick uppmaningen att direkt boka en ny tid, inget snack om att jag behövde träna mer, på’t igen bara. Sagt och gjort, i förrgår var det dags igen. Denna gång på en liten ort som jag körde runt lite i innan och det kändes skitbra. Hade bra samspel med andra trafikanter och avslutade med några trixiga backparkeringar för att verkligen känna att jag var redo för allt och lite till.... så vad händer? Jo i princip samma jävla sak, missar totalt en heldragen linje. Övriga körningen bra även om han hade lite åsikter om min placering på ett ställe(dock inget han hade kuggat mig för tydligen).

”Bara att du kör igen” säger även denna inspektör... men nu börjar man ju tvivla. Jag bommar två grejer som är så självklara och som jag kunde efter några veckors körning... och som faktiskt kan medföra en rejäl trafikfara om man skulle göra det när man fått lappen. Jag skyller absolut inte på någon annan än mig själv men sitter nu och funderar hur jag ska gå vidare. Bokar jag en till tid inom kort och bommar igen så vete fan om mitt psyke pallar det. Att jag kuggat två gånger nu säger ju mig något om att körningen inte riktigt sitter. Samtidigt säger de jag kör med att ”du kan ju mer än mig om trafikregler och kör bättre än många jag känner, kör upp nu så du får lappen” och körskolan blev riktigt förvånad att jag kuggat och anser att jag kan alla moment.

Ska man försöka igen omgående eller ska man andas ut och vänta några veckor och träna satan? Ibland funderar jag nästan på att gå en intensivkurs i ren frustration... Svårt. Samtidigt är jag så jävla nöjd med mitt teoriprov(1 fel) och det skulle kännas så surt att behöva skriva om det igen. Vad har ni som om möjligt varit i ungefär samma sits för erfarenheter och eventuella råd? Just nu känns allt skit....
Gäst 2016-05-26 10:11 ! Citera #
Tycker du ska boka in en ny uppkörning, och i väntan på den, träna och köra bil så mycket du har möjlighet till.

Nästa uppkörning tror jag du fixar det :) Lycka Till
Gäst 2016-05-26 10:13 ! Citera #
Tror det är bäst attköra upp där du har mest körvana. Jag testade att köra upp i en liten stad, och jag misslyckades.

Nästa uppkörning gjorde jag i min hemstad som är en medelstor stad, klarade den uppkörningen
KuggPelle 2016-05-26 13:31 ! Citera #
Härligt med lite positiv anda :)

Pratade med körskolan igen och dom säger samma sak, så ikväll är det ut igen och fortsätta nöta. Jag fick nästan inte boka in fler lektioner(tänkte ta 1-2 till och ”leka uppkörning”).... så något rätt måste jag ju göra mitt i allt elände.

Ska köra stadstrafik som f-n och träna på uppmärksamheten så man inte får hjärnsläpp en tredje gång. Om så blir fallet återkommer jag så får ni trösta mig lite mer ;)
Gäst 2016-05-26 18:52 ! Citera #
Jag körde upp 8 ggr inom en månad och grejade till slut igår. Jag satt också och skakade på provet. För mig funkade det till slut att skriva ner mina brister och det jag kuggat på och upprepade det för mig själv så det har helt omöjligt att jag inte tänkte på det när jag körde. Ett tips kan vara att säg inte till någon överhuvudtaget när du ska köra upp. Då slipper du alla frågor. Då kan du vänta med att säga något tills du klarat det. You can do it!
Gäst 2016-05-26 21:27 ! Citera #
KuggPelle 2016-05-26
Jag har kört upp två gånger på ganska kort tid. Har kört både på körskola och privat i över två år nu. Har sammanlagt hunnit med fyra lärare på körskolan och tre privata handledare(samt en observatör som varit med i bilen, gammal yrkeschaufför), alla verkar vara övertygade om att det är dags för mig att få lappen.

Sagt och gjort så har man bokat tider, bägge gångerna på mindre orter. Första körningen var jag nervös som få, visste knappt vad jag hette och lyckades klanta till mig i en korsning. Visste direkt att jag var kuggad och har inga åsikter om det i sig, jag klantade till det helt enkelt. Fick uppmaningen att direkt boka en ny tid, inget snack om att jag behövde träna mer, på’t igen bara. Sagt och gjort, i förrgår var det dags igen. Denna gång på en liten ort som jag körde runt lite i innan och det kändes skitbra. Hade bra samspel med andra trafikanter och avslutade med några trixiga backparkeringar för att verkligen känna att jag var redo för allt och lite till.... så vad händer? Jo i princip samma jävla sak, missar totalt en heldragen linje. Övriga körningen bra även om han hade lite åsikter om min placering på ett ställe(dock inget han hade kuggat mig för tydligen).

”Bara att du kör igen” säger även denna inspektör... men nu börjar man ju tvivla. Jag bommar två grejer som är så självklara och som jag kunde efter några veckors körning... och som faktiskt kan medföra en rejäl trafikfara om man skulle göra det när man fått lappen. Jag skyller absolut inte på någon annan än mig själv men sitter nu och funderar hur jag ska gå vidare. Bokar jag en till tid inom kort och bommar igen så vete fan om mitt psyke pallar det. Att jag kuggat två gånger nu säger ju mig något om att körningen inte riktigt sitter. Samtidigt säger de jag kör med att ”du kan ju mer än mig om trafikregler och kör bättre än många jag känner, kör upp nu så du får lappen” och körskolan blev riktigt förvånad att jag kuggat och anser att jag kan alla moment.

Ska man försöka igen omgående eller ska man andas ut och vänta några veckor och träna satan? Ibland funderar jag nästan på att gå en intensivkurs i ren frustration... Svårt. Samtidigt är jag så jävla nöjd med mitt teoriprov(1 fel) och det skulle kännas så surt att behöva skriva om det igen. Vad har ni som om möjligt varit i ungefär samma sits för erfarenheter och eventuella råd? Just nu känns allt skit....
Hade själv övningskört i typ 5 månader sedan efter det 2 månader trafikskola och hemma, både mina föräldrar samt körläraren sa att jag var redo. Och som dig blev jag kuggade 19de maj pågrund av att jag körde förbi stoppskylten utan att stanna.... Kuggad, andra gången vad 25 maj och jag blev kuggad för jag körde in i en väg där inte motordrivna fordon får in i men som vanligt missade jag denna skylt med pågrund av nervositeten. Tappade hoppet och blev arg att jag alltid gjorde samma fel och bokade direkt samma dag efter alltså 26 maj och tog körkortet. Jag var i samma sits som dig, jag vill bara säga att du inte ska tänka på att instruktören är bredvid dig och en sak jag säga, överdriv med blicken. Kolla ständigt överallt även om det inte behövs, min farbror är trafikinstruktör och sa att dem alltid kollar på blicken så kolla runt hela tiden ständigt NONE STOP, även då vägen inte är skymd och fritt.

Lycka till hoppas du tar den, håller tummarna för dig då :lol:
Förarprövaren 2016-05-27 06:46 ! Citera #
KuggPelle 2016-05-26
Jag har kört upp två gånger på ganska kort tid. Har kört både på körskola och privat i över två år nu. Har sammanlagt hunnit med fyra lärare på körskolan och tre privata handledare(samt en observatör som varit med i bilen, gammal yrkeschaufför), alla verkar vara övertygade om att det är dags för mig att få lappen.

Sagt och gjort så har man bokat tider, bägge gångerna på mindre orter. Första körningen var jag nervös som få, visste knappt vad jag hette och lyckades klanta till mig i en korsning. Visste direkt att jag var kuggad och har inga åsikter om det i sig, jag klantade till det helt enkelt. Fick uppmaningen att direkt boka en ny tid, inget snack om att jag behövde träna mer, på’t igen bara. Sagt och gjort, i förrgår var det dags igen. Denna gång på en liten ort som jag körde runt lite i innan och det kändes skitbra. Hade bra samspel med andra trafikanter och avslutade med några trixiga backparkeringar för att verkligen känna att jag var redo för allt och lite till.... så vad händer? Jo i princip samma jävla sak, missar totalt en heldragen linje. Övriga körningen bra även om han hade lite åsikter om min placering på ett ställe(dock inget han hade kuggat mig för tydligen).

”Bara att du kör igen” säger även denna inspektör... men nu börjar man ju tvivla. Jag bommar två grejer som är så självklara och som jag kunde efter några veckors körning... och som faktiskt kan medföra en rejäl trafikfara om man skulle göra det när man fått lappen. Jag skyller absolut inte på någon annan än mig själv men sitter nu och funderar hur jag ska gå vidare. Bokar jag en till tid inom kort och bommar igen så vete fan om mitt psyke pallar det. Att jag kuggat två gånger nu säger ju mig något om att körningen inte riktigt sitter. Samtidigt säger de jag kör med att ”du kan ju mer än mig om trafikregler och kör bättre än många jag känner, kör upp nu så du får lappen” och körskolan blev riktigt förvånad att jag kuggat och anser att jag kan alla moment.

Ska man försöka igen omgående eller ska man andas ut och vänta några veckor och träna satan? Ibland funderar jag nästan på att gå en intensivkurs i ren frustration... Svårt. Samtidigt är jag så jävla nöjd med mitt teoriprov(1 fel) och det skulle kännas så surt att behöva skriva om det igen. Vad har ni som om möjligt varit i ungefär samma sits för erfarenheter och eventuella råd? Just nu känns allt skit....
Det måste ha varit en stenhård inspektör! eller så tog du den heldragna linjen i ett mycket olämpligt ögonblick. En heldagen linje är i sig inget som bör leda till underkänt. Vart körde du upp? Minns du vad inspektören hette?
http://uppkorningblog.com
tia 2016-05-27 06:51 ! Citera #
Kan det va så att han/hon menar en stopplinje?
KuggPelle 2016-05-27 08:03 ! Citera #
Nope, ingen stopplinje. Min första kuggning var i samband med en korsning med stopplikt så den kuggningen tar jag mer än gärna, och kommer aldrig att upprepa det misstaget kan jag säga.... Desto mer jag tänkt på kuggning 2 så börjar jag också tycka att den var lite märklig, men jag jobbar själv i en bransch där man ofta blir ifrågasatt hur man än gör så jag vill inte leka rättshaverist. Jag utgjorde absolut ingen trafikfara, fanns inte en bil i sikte åt något håll... var totalt lugnt på vägen.

En till sak som irriterade mig(men nu överanalyserar jag antagligen) är att han började gagga om mitt kunskapsprov direkt efter han sagt att jag inte var godkänt och verkade tro att jag bommat det. Började prata om att det är viktigt att jag fixar det och att jag kan teorin fast jag redan klarat det med extremt liten felmarginal. Det hade väl inget med bedömningen av min körning i sig att göra men jag tyckte det kändes ganska irrelevant där och då.
Gäst 2016-05-29 14:48 ! Citera #
KuggPelle 2016-05-27
Nope, ingen stopplinje. Min första kuggning var i samband med en korsning med stopplikt så den kuggningen tar jag mer än gärna, och kommer aldrig att upprepa det misstaget kan jag säga.... Desto mer jag tänkt på kuggning 2 så börjar jag också tycka att den var lite märklig, men jag jobbar själv i en bransch där man ofta blir ifrågasatt hur man än gör så jag vill inte leka rättshaverist. Jag utgjorde absolut ingen trafikfara, fanns inte en bil i sikte åt något håll... var totalt lugnt på vägen.

En till sak som irriterade mig(men nu överanalyserar jag antagligen) är att han började gagga om mitt kunskapsprov direkt efter han sagt att jag inte var godkänt och verkade tro att jag bommat det. Började prata om att det är viktigt att jag fixar det och att jag kan teorin fast jag redan klarat det med extremt liten felmarginal. Det hade väl inget med bedömningen av min körning i sig att göra men jag tyckte det kändes ganska irrelevant där och då.
En uppkörning är ju inte bara ett test o se om du kan köra bil. Det är ju även ett prov där du behöver kunna visa att du kan reglerna i trafiken. Förarprövaren kanske tyckte du visade prov på otillräckliga teori kunskaper i praktiken

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 11:46
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov