Start > Körkortsforum > Min väg till körkortet

Min väg till körkortet

Emeli 2016-05-18 21:03 ! Citera #
Efter att ha lagt mitt körkort på is en tid och haft en ständig klump i bröstet varje gång jag tänkte på körkortet och när omgivningen frågade om jag inte skulle ta körkortet snart, så kände jag att det var dags att ta tag i det igen i december 2015. Hade då några körlektioner av mitt paket kvar, halkbanan, uppkörning och teori. Ringde och bokade halkbanan och fick tid någon vecka senare. Därefter bokade jag körlektioner och började köra allt mer hemma med min handledare.

Fick mer självförtroende i min körning med min körlärare och ville i mars boka uppkörning för att få ett mål att sträva mot. Min körlärare tyckte jag skulle köra klart alla monent först och därefter boka min uppkörning (hade landsvägkörning kvar). Nästa gång jag kom till körskolan och skulle boka en lektion hade min körlärare slutat och jag fick börja köra med en ny körlärare. Den nya körläraren sa att jag körde som en nybörjare. Att höra det var som ett slag i magen. I min kommun finns bara en körskola och körlektionerna blir snabbt uppbokade så om jag skulle få tider inom den närmsta tiden så kunde jag inte välja vilken körlärare jag ville. Fick fortsätta köra med den dumförklarande körläraren eftersom hans tider var de enda som fanns tillgängliga. Jag frågade honom om jag kunde få boka tid för uppkörning, men han tyckte jag behövde fler lektioner innan det var på tal. Kändes som att jag bara stod och stampade och inte kom någon vart med körningen.

Tillslut kom min räddning. En ny körlärare började och henne klickade jag direkt med. Hon var uppmuntrande och trevlig. Efter första körlektionen med henne hjälpte hon mig att boka teori och uppkörning. Fick en tid den 25:e april för skrivning och 26:e april för uppkörning.

Pluggade varje dag och körde så mycket jag kunde med min handledare varvat med körskolan. Dagen närmade sig för proven och jag blev jättesjuk, så jävla typiskt... Fick släpa mig till teoriprovet. Kände mig inte så nervös när jag satt framför skärmen och svarade på frågorna. Kände mig säker på teorin. Blev godkänd med 56/65 p. Blev jätteglad, men visste att det svåraste provet (för min del) var dagen efter, uppkörningen...

Körprovet var kl 9.00. Det var snöblandat regn och det hade kommit massor av snö under natten. Det var snömodd på vägarna och kallt. Jag var fortfarande sjuk och hade en dålig känsla redan innan jag kommit till trafikverket.

Väl där står jag ute i snön och fryser medan jag väntar nervöst på den person som jag skulle köra upp med. Vi hälsar på varandra och sätter oss i körskolans bil som jag hyrt, men det är en bil som jag aldrig kört med innan och jag beter mig fumligt när jag ska starta den och lägga i växlar. Hon börjar med att säga till mig vad som gäller och avslutar med att säga ”mig kan man inte lura”.

Fick göra säkerhetskontroll på däck och vindrutetorkarna sedan fick jag köra ut från parkeringen. Börjar med att krångla med växelspaken och glömma blinkers i första korsningen. Hon säger att jag ska följa skyltarna till flygplatsen. Lägger mig i fel fil när jag kör in mot rondellen. Väl där är jag så fokuserad på att titta på skyltarna att jag bara kör ut i rondellen utan att titta och hon får bromsa bilen åt mig. Jag blir helt skakad efter det, vilket hon märker och säger åt mig att släppa det. Gick inte heller bra att backa runt hörn då det var så mycket snö att jag inte kunde se kanten. Sedan sa hon att vi skulle tillbaka till trafikverket. Avslutade uppkörningen med en dålig parkering. När vi stod stilla sa hon ”detta räcker inte för att få godkänt”. Jag förstod ju varför, hade ju kört riktigt dåligt. Ju mer fel hon påpekade att jag gjort ju mer kände jag att tårarna tryckte bakom ögonlocken, ville bara därifrån.

Bokade en ny lektion direkt efter jag klivit ur bilen. Denna gång privat. Hittade en tid den 11:e maj kl 17.15. Tänkte att det får bli bra fast det brukar vara rätt mycket trafik den tiden. Dagen efter gick jag till körskolan och bokade lektioner och berättade till min körlärare vad jag kuggat på. Vi tränade på de momenten under tre lektioner. Hemma körde jag med min min handledare några timmar varje dag så mycket jag kunde. Var fast besluten att ta kortet innan teorin hann gå ut.

Jag bokade en fjärde och sista körlektion med min körlärare en timme innan uppkörningen för att värma upp och köra bort den värsta nervositeten. Den dagen mådde jag riktigt dåligt av nervositet. Jag gjorde en massa fel på lektionen, men min lärare peppade mig.

En kvart innan uppkörningen fick jag stå och vänta. Gick på toa och grät och hade ångest. Var rädd att jag skulle få samma kvinna igen, inte för att hon var otrevlig, men ville bara börja om på nytt.

Då kommer en man i yngre medelåldern gående mot mig på parkeringen hälsar och ler. Då släppte min nervositet helt. Han förklarar hur bilen funkar och säger att jag inte behöver göra en säkerhetskontroll då jag klarat den förra gången. Sedan kör jag ut, jag kommer överrens med bilen och han är jättetrevlig, pratar med mig och lugnar mig. Alla moment han ber mig göra känns bra. Tillslut säger han att jag ska backa runt ett hörn. Jag får krångla lite till en början, men sedan får jag till det. Får sedan åka inne i centrum och svänga höger och vänster i korsningar flera gånger. Känner tillslut att jag nästan inte orkar mer, då säger han äntligen att jag får köra tillbaka till trafikverket. Gör en bra parkering och stänger sedan av bilen. Han säger ”det här var godkänt, men vet du varför jag ville att du skulle köra i så många korsningar?” Jag har redan svävat iväg på ett rosa moln av glädje så jag kan inte riktigt svara honom. Han frågar mig ”drog det inte på lite väl fort i vissa skymda korsningar?” jag svarar ” ja, jag borde ha lagt i ettan då”, ”precis och det gjorde du ju till slut” svarade han och frågade om jag klarat teorin. ”Ja det har jag” sa jag och han säger ”grattis till körkortet!”.
sssss 2016-05-19 07:25 ! Citera #
Åh grattis! Mitt hjärta dunkade under tiden jag läste ditt inlägg tog mitt körkort igår och kan fortfarande inte förstå det, det var en väldigt tuff period för mig. Men grattis igen :)
Emeli 2016-05-19 19:10 ! Citera #
Tack! Det var en jobbig och lång väg för mig så jag ville dela med mig av den resan. Grattis till dig med! :D Jag har haft mitt körkort i en vecka och en dag nu och har kört flera timmar om dagen. Älskar denna frihetskänsla och är så glad att jag inte gav upp!
Gäst 2016-05-19 20:26 ! Citera #
Emeli 2016-05-19
Tack! Det var en jobbig och lång väg för mig så jag ville dela med mig av den resan. Grattis till dig med! :D Jag har haft mitt körkort i en vecka och en dag nu och har kört flera timmar om dagen. Älskar denna frihetskänsla och är så glad att jag inte gav upp!
Hej Emeli kuggade idag teorin med 51 poäng... :( Men har imorgon min uppkörning, har du några tips vad jag bör tänka på då det gick så galant för dig andra gången. Förresten GRATTIS TILL KÖRKORTET TJEJEN! :D
Gäst 2016-05-19 22:09 ! Citera #
Gäst 2016-05-19
Hej Emeli kuggade idag teorin med 51 poäng... :( Men har imorgon min uppkörning, har du några tips vad jag bör tänka på då det gick så galant för dig andra gången. Förresten GRATTIS TILL KÖRKORTET TJEJEN! :D
Hej! Du kommer klara teorin, du var ju så nära sist! Håller tummarna för dig på uppkörningen imorgon. Mitt råd är att inte ta det på liv och död. Lita på dig själv och tänk positivt, om du kan köra när du övningskör så kan du det på en uppkörning också och om du kuggar så är det bara att försöka igen. Ge aldrig upp för känslan när du får kortet är obeskrivlig och så värt allt slit! Lycka till :) berätta hur det gick sen.
Gäst 2016-05-19 22:53 ! Citera #
Gäst 2016-05-19
Hej! Du kommer klara teorin, du var ju så nära sist! Håller tummarna för dig på uppkörningen imorgon. Mitt råd är att inte ta det på liv och död. Lita på dig själv och tänk positivt, om du kan köra när du övningskör så kan du det på en uppkörning också och om du kuggar så är det bara att försöka igen. Ge aldrig upp för känslan när du får kortet är obeskrivlig och så värt allt slit! Lycka till :) berätta hur det gick sen.
Ooh så gulligt av dig. Ska höra av mig imorgon, tack så mycket! :lol:
Gäst 2016-05-20 12:19 ! Citera #
Gäst 2016-05-19
Hej! Du kommer klara teorin, du var ju så nära sist! Håller tummarna för dig på uppkörningen imorgon. Mitt råd är att inte ta det på liv och död. Lita på dig själv och tänk positivt, om du kan köra när du övningskör så kan du det på en uppkörning också och om du kuggar så är det bara att försöka igen. Ge aldrig upp för känslan när du får kortet är obeskrivlig och så värt allt slit! Lycka till :) berätta hur det gick sen.
Godkänd på allt förutom stoppskylten.... Var så nervös att jag glömde stanna på stoppskylten. Han sa att jag var redo annars för trafiken och kan boka en så fort som möjligt då det endast var en stoppskylt som sabbade allt. Så på tisdag gäller det! Måndag teori och tisdag uppkörning. Håll tummarna för mig :lol:
Gäst 2016-05-20 13:44 ! Citera #
Gäst 2016-05-20
Godkänd på allt förutom stoppskylten.... Var så nervös att jag glömde stanna på stoppskylten. Han sa att jag var redo annars för trafiken och kan boka en så fort som möjligt då det endast var en stoppskylt som sabbade allt. Så på tisdag gäller det! Måndag teori och tisdag uppkörning. Håll tummarna för mig :lol:
Det vore ju dumt att stanna stoppskylten :D
Håller tummarna för dig att du klarar det nästa gång
Emeli 2016-05-20 15:51 ! Citera #
Gäst 2016-05-20
Godkänd på allt förutom stoppskylten.... Var så nervös att jag glömde stanna på stoppskylten. Han sa att jag var redo annars för trafiken och kan boka en så fort som möjligt då det endast var en stoppskylt som sabbade allt. Så på tisdag gäller det! Måndag teori och tisdag uppkörning. Håll tummarna för mig :lol:
Nu kommer du alltid komma ihåg stoppskyltar hädanefter! Du är nära nu så keep going on! Hejar på dig :)
Emeli 2016-05-20 15:52 ! Citera #
sssss 2016-05-19
Åh grattis! Mitt hjärta dunkade under tiden jag läste ditt inlägg tog mitt körkort igår och kan fortfarande inte förstå det, det var en väldigt tuff period för mig. Men grattis igen :)
Tack! Det var en jobbig och lång väg för mig så jag ville dela med mig av den resan. Grattis till dig med! :D Jag har haft mitt körkort i en vecka och en dag nu och har kört flera timmar om dagen. Älskar denna frihetskänsla och är så glad att jag inte gav upp!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov