Start > Körkortsforum > Svängningsregel

Svängningsregel

N 2016-05-18 01:19 ! Citera #
Hej!
Jag är väldig osäker på mitt svar gällande denna frågan och om jag kunde få ett tydligt svar så vore det awesome.

Det är så att jag undrar gällande svängningsregeln. Om vi säger att jag kör i en 4-vägskorsning, och det kommer en bil i mötande körfält, som ska köra in till höger, och jag ska köra in till vänster. Är det så att hen har företräde eftersom hen kommer hamna på min högra sida när jag svänger och därmed utgår jag från högerregeln? Funkar det så?
Gäst 2016-05-18 08:37 ! Citera #
Va? Om hen svänger höger och du vänster så svänger ju ni åt samma håll... och sväningsregeln, ska hen till höger och du till höger så borde ju båda kunna svänga utan problem.
Gäst 2016-05-18 12:13 ! Citera #
Nej, jag menar att jag svänger (ur mitt håll) till min vänstra sida, medan han svänger (ur mitt håll) min högra sida, dvs att hen kommer förmodligen svänga (ur hans håll) från hans vänstra sida, vi kommer alltså att mötas i mitten förstår du? Asså det låter knepigt, hoppas att du förstår.
Gäst 2016-05-18 15:01 ! Citera #
Om ni båda ska svänga vänster så kommer det inte bli några problem eftersom det borde finnas gott om utrymme för era båda bilar. Om ni vägen är för liten för att ha två bilar samtidigt så får ni ha ögonkontakt och därmed komma överens om vem som ska svänga först, ni både skär ju isof fall varandras körfält, eller så får ni använda er av högerregeln.. och då är det du som ska lämna företräde först.

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I går 22:17
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo