Start > Körkortsforum > Cirkulationsplats, en fil in, …

Cirkulationsplats, en fil in, två filer ut

elaguante 2016-05-17 19:33 ! Citera #
Hej!
Kom att tänka på en sak. Om du åker in i en cirkulationsplats från en väg med en fil i vardera riktning, och vill svänga vänster, och cirkulationsplatsen i sig är tvåfilig, hur gör du då? Iom att du kommer från en enfilig väg borde det väl vara så att du kör ni och påväg in gör ett körfältsbyte till vänstra körfältet för att sen kunna köra förbi första och andra avfarten (i detta fallet finns fyra avfarter). Eller är det risky att göra ett filbyte i cirkulationsplatsen och med det som grund så kör du i högra körfältet? (Anvisningarna på skyltar på platsen säger mig inte så mycket, de säger bara åt vilket håll olika platser ligger.)
Tacksam för svar!
Natte 2016-05-18 13:57 ! Citera #
Jag kör direkt in i vänstra filen om jag inte ska till höger eller rakt fram, förutsatt att det inte är skyltat för något annat. När jag precis passerat sista avfarten innan jag ska av byter jag till högra körfältet och placerar mig så långt till höger som möjligt.

https://korkortonline.se/images/cirkulationsplats-vanster-stor.png

Sen om de anslutande vägarna har en eller två filer spelar inte så stor roll.

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I går 22:17
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest