Start > Körkortsforum > Tips för uppkörningen

Tips för uppkörningen

Gäst 2016-05-13 13:39 ! Citera #
Hallå allesammans, klarade min andra uppkörning idag och vill dela med mig lite tips utifrån vad jag har lärt mig gällande uppkörningstest. Om detta kan hjälpa minst en person så är det tycker jag det är värt att lägga upp här.

1: Tala gärna och var social med din trafikinspektör, under min första uppkörning var båda två nästan helt tysta under hela bilresan vilket gjorde mig riktigt nervös och obekväm. Idag kom jag dit med en mer positiv attityd och vi samtalade under hela bilresan, vilket gjorde att jag kände mig totalt avslappnad och därmed körde bättre. (hade samma trafikinspektör två gånger) Du kan även slå på radion innan ni börjar köra, detta gjorde jag under min andra uppkörning och det hjälpte definitivt bättra stämningen.

2: Hellre för stora säkerhetsmarginaler än för små, självklart får man inte köra t.ex 50 på en 70 väg, men en trafikinspektör ger dig mer ”svängrum” om du till exempel tar för stora säkerhetsmarginaler än för små. Kom ihåg att inspektörens främsta syfte är att se vare sig du är en trafikfara eller inte.

3: Om du kuggar din uppkörning, ta åt dig av vad trafikinspektören säger. Efter min första uppkörning blev jag extremt arg och besviken, kände mig totalt misslyckad och började oroa mig för konstanta kuggningar. Jag började även utveckla en attityd då jag kände att trafikinspektören var dålig och liknande vilket var väldigt omoget. Efter några dagar började jag övningsköra igen och släppte allt det dära, började rätta på misstagen jag gjorde och förstod direkt vad han menade efter lite prat med farsan.

4: Om du gör något misstag, släpp det. Trafikinspektörer varierar från person till person men jag skulle tippa på att de flesta trafikinspektörer kan se över ett misstag om resten av körningen ser bra ut (självklart beror detta på hur grovt misstaget är också). Idag gjorde jag ett misstag vilket var vid en tågräls med bommarna nere, efter bommarna kom upp körde jag nästan på direkten vilket såklart var fel (man ska egentligen vänta tills de röda ljusen slocknat helt). Anledningen till att jag gjorde detta var för att vi hade stått still vid bommarna i runt fem minuter, det visade sig då att det bara var ett enstaka litet tåg som körde förbi och sen var banan fri. Jag kände mig ivrig att köra vidare på grund av den långa väntan samt kön bakom mig.. trots detta klarade jag uppkörningen då resten var felfritt, gör du något liknande misstag så släpp det bara och fokusera på resten din körning.

Det var några tips som jag snappade upp från mina två uppkörningar, förhoppningsvis hjälper det några av er där ute med eran uppkörning. Lycka till!
Gäst 2016-08-03 20:57 ! Citera #
Hej

Känns bra att läsa, var körde du upp?
Jag ska köra upp imorgon, är ganska nervös och är rädd att göra misstag pga nervositeten.
Just nu funderar jag på om jag vill ha körläraren med mig i bilen under uppkörningen eller inte.
Gäst 2016-08-03 22:45 ! Citera #
Känns det som att du kan köra självständigt? Det bör det ju göra om du är redo för uppkörning. Personligen kommer jag inte ha med körläraren i bilen eftersom jag ska köra självständigt, körläraren kan inte och ska inte behöva ge mig råd eller stöd i körningen eftersom jag är redo för uppkörning.
Gäst 2016-08-04 10:56 ! Citera #
Min första inspektören var pratsam, andra (annan person) var helt tyst även när jag försökte förklara lite situationer, satt han som staty. så första punkten fungerar inte med alla)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 14:36
2
I dag 10:55
5
I dag 09:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo