Hej!
Skulle någon vänlig själ här kunna tolka vad som menas med i protokollet. Har försökt klura ut många av de inkryssade men vissa förstår jag inte ens vad Trafikverket menar.
Frågade faktiskt Provinspektören vad han menade med vissa och vad jag kunde förbättra. Det han sa då var att ’’ allt kommer stå på protokollet som du kommer få då redan idag via mail..’’. ’’Tack för hjälpen... , tänkte jag...-_-’’
Vissa saker var BIG MISTAKES. Vilket jag hatar med det hela att nerverna spökade så jag i princip fick blackout efter mitt första fel.
Iallafall gjorde uppkörningen i Lund.
*Röd flagga betyder att trafikinspektören ingripit i provet och provpunkten är markerad med flaggan.
Dessa provpunkter har bedömts i ditt prov:
Säkerhetskontroll, Självständig körning mot mål, Cirkulationsplats, Gatukorsning, Parkering, Backning,
Infart/körning på landsväg
Bedömning har gjorts inom nedanstående kompetensområden.
- Fordonskännedom - (Grön)
- Manövrering - (Grön)
- Miljö och sparsam körning - (Grön)
-Trafikregler -
Underkänt: Tillämpa de regler som gäller för körning med fordon
Din körning har visat brister i hur du tillämpar de regler som finns. Du behöver träna på
vilka regler som gäller i trafiken och hur du ska tillämpa dem på ett naturligt sätt.
Underkända provpunkter:
- Infart/körning på landsväg
- Trafiksäkerhet och beteende -
Underkänt: Visa goda avsökningsrutiner
Din körning har visat brister i avsökning och uppmärksamhet. Du behöver träna på när,
var och hur du tittar i olika trafiksituationer för att upptäcka risker i tid och kan anpassa
din körning till det exempelvis när du närmar dig korsningar, cirkulationsplatser och
övergångsställen.
Underkända provpunkter:
- Självständig körning mot mål
- Cirkulationsplats (Röd flagga)
Underkänt: Identifiera risker i olika trafiksituationer och trafikmiljöer
Din körning har visat brister i hur du tolkar olika situationer och miljöer i trafiken. Du
behöver utveckla din förmåga att upptäcka och värdera risker som uppstår i trafiken så
att du kan undvika faror i tid.
Underkända provpunkter:
Underkänt: Förutse och bedöma konsekvenser av olika händelseförlopp
Din körning har visat brister i hur du förutser och bedömer hur din egen körning
påverkar olika situationer i trafiken. Du behöver träna på att tidigt upptäcka och bedöma
hur din egen och andras körning kan påverka en trafiksituation och vilka konsekvenser
det kan få.
Underkända provpunkter:
Underkänt: Anpassa hastigheten efter de omständigheter som råder
Din körning har visat brister i hur du anpassar din hastighet. Du behöver träna på att
anpassa hastigheten, inte bara till de hastighetsbegränsningar som råder utan också till
olika trafiksituationer och miljöer.
Underkända provpunkter:
Infart/körning på landsväg
Underkänt: Anpassa placeringen efter de omständigheter som råder
Din körning har visat brister i hur du placerar ditt fordon. Du behöver träna på att välja
rätt placering av ditt fordon på olika vägar, körfält och i övriga situationer, så att du
tydligt visar andra vart du ska.
Underkända provpunkter:
- Självständig körning mot mål
- Gatukorsning
Underkänt: Samspela med andra trafikanter
Din körning har visat brister i hur du samspelar med andra trafikanter. Du behöver
utveckla din förmåga att samspela och köra på ett tydligt sätt så att du visar dina
medtrafikanter vad du tänker göra.
Underkända provpunkter: Gatukorsning
Tack! Säg till om ni behöver mer info. Själv vet jag vissa av punkterna men kan inte tolka alla.