Start > Körkortsforum > Protokoll tolkning - HJÄLP

Protokoll tolkning - HJÄLP

xxTwo 2016-05-13 04:04 ! Citera #
Hej!
Skulle någon vänlig själ här kunna tolka vad som menas med i protokollet. Har försökt klura ut många av de inkryssade men vissa förstår jag inte ens vad Trafikverket menar.
Frågade faktiskt Provinspektören vad han menade med vissa och vad jag kunde förbättra. Det han sa då var att ’’ allt kommer stå på protokollet som du kommer få då redan idag via mail..’’. ’’Tack för hjälpen... :| , tänkte jag...-_-’’
Vissa saker var BIG MISTAKES. Vilket jag hatar med det hela att nerverna spökade så jag i princip fick blackout efter mitt första fel. :x :cry:

Iallafall gjorde uppkörningen i Lund.

*Röd flagga betyder att trafikinspektören ingripit i provet och provpunkten är markerad med flaggan.

Dessa provpunkter har bedömts i ditt prov:
Säkerhetskontroll, Självständig körning mot mål, Cirkulationsplats, Gatukorsning, Parkering, Backning,
Infart/körning på landsväg

Bedömning har gjorts inom nedanstående kompetensområden.

- Fordonskännedom - (Grön)
- Manövrering - (Grön)
- Miljö och sparsam körning - (Grön)


-Trafikregler -
Underkänt: Tillämpa de regler som gäller för körning med fordon
Din körning har visat brister i hur du tillämpar de regler som finns. Du behöver träna på
vilka regler som gäller i trafiken och hur du ska tillämpa dem på ett naturligt sätt.

Underkända provpunkter:
- Infart/körning på landsväg

- Trafiksäkerhet och beteende -
Underkänt: Visa goda avsökningsrutiner
Din körning har visat brister i avsökning och uppmärksamhet. Du behöver träna på när,
var och hur du tittar i olika trafiksituationer för att upptäcka risker i tid och kan anpassa
din körning till det exempelvis när du närmar dig korsningar, cirkulationsplatser och
övergångsställen.

Underkända provpunkter:
- Självständig körning mot mål
- Cirkulationsplats (Röd flagga)

Underkänt: Identifiera risker i olika trafiksituationer och trafikmiljöer
Din körning har visat brister i hur du tolkar olika situationer och miljöer i trafiken. Du
behöver utveckla din förmåga att upptäcka och värdera risker som uppstår i trafiken så
att du kan undvika faror i tid.

Underkända provpunkter:
- Cirkulationsplats (Röd flagga)

Underkänt: Förutse och bedöma konsekvenser av olika händelseförlopp
Din körning har visat brister i hur du förutser och bedömer hur din egen körning
påverkar olika situationer i trafiken. Du behöver träna på att tidigt upptäcka och bedöma
hur din egen och andras körning kan påverka en trafiksituation och vilka konsekvenser
det kan få.

Underkända provpunkter:
- Infart/körning på landsväg
- Cirkulationsplats (Röd flagga)

Underkänt: Anpassa hastigheten efter de omständigheter som råder
Din körning har visat brister i hur du anpassar din hastighet. Du behöver träna på att
anpassa hastigheten, inte bara till de hastighetsbegränsningar som råder utan också till
olika trafiksituationer och miljöer.

Underkända provpunkter:
Infart/körning på landsväg

Underkänt: Anpassa placeringen efter de omständigheter som råder
Din körning har visat brister i hur du placerar ditt fordon. Du behöver träna på att välja
rätt placering av ditt fordon på olika vägar, körfält och i övriga situationer, så att du
tydligt visar andra vart du ska.

Underkända provpunkter:
- Självständig körning mot mål
- Gatukorsning
- Infart/körning på landsväg

Underkänt: Samspela med andra trafikanter
Din körning har visat brister i hur du samspelar med andra trafikanter. Du behöver
utveckla din förmåga att samspela och köra på ett tydligt sätt så att du visar dina
medtrafikanter vad du tänker göra.

Underkända provpunkter: Gatukorsning

Tack! Säg till om ni behöver mer info. Själv vet jag vissa av punkterna men kan inte tolka alla. :D
Gäst 2016-05-13 10:06 ! Citera #
Vilken punkt är det du behöver hjälp med? Allt står ju där :)

Men du verkar verkligen behöva träna mera, för du har många brister i det mesta i din körning.
Du bokade nog din uppkörning lite för tidigt..
Gäst 2016-05-13 13:49 ! Citera #
Avsökning, vet inte vad inspektören menar där. Vad exakt är det jag behöver träna på där. Sedan infart på landsväg vet inte exakt vad han kollade på.

Bokade min uppkörning efter vad min handledare tyckte. Många av de punkter jag fått underkänt på har jag tränat otroligt mkt och jag visste i princip vad jag behöver göra. Problemet var nerverna... Hatar att dem spökade så sjukt mycket. Jag gjorde massa nybörjare misstag som jag redan i förväg visste att jg gjort fel. Efter den första felet blev det en spiral av feel ;(
Gäst 2016-05-13 18:52 ! Citera #
Gäst 2016-05-13
Avsökning, vet inte vad inspektören menar där. Vad exakt är det jag behöver träna på där. Sedan infart på landsväg vet inte exakt vad han kollade på.

Bokade min uppkörning efter vad min handledare tyckte. Många av de punkter jag fått underkänt på har jag tränat otroligt mkt och jag visste i princip vad jag behöver göra. Problemet var nerverna... Hatar att dem spökade så sjukt mycket. Jag gjorde massa nybörjare misstag som jag redan i förväg visste att jg gjort fel. Efter den första felet blev det en spiral av feel ;(
Okej, ska försöka hjälpa dig med detta...
Avsökning menas med att du har får dålig koll på allt runt omkring, att du har en mindre planering om hur du ska köra. Att titta långt fram och se vad som sker så att du kan planera din körning efter det.. Har man en bra planering och ser långt fram vad som sker så blir man inte överraskad om eventuella saker som händer, så försök att titta långt fram..

Infart på landsväg är precis vad det låter som, att du ska köra in på en landsväg från en korsning. Där kanske inspektören tyckte att du hade för dålig koll på den trafikerade vägen, att du inte tittade så noga om det kommer bilar, eller att du kanske stod för långt fram i korsningen innan du körde in på landsvägen. Det brukar finnas ett stopplinje som man ska stanna vid innan man kör in på landsväg, du kanske överskred den, och därmed kan du bli kuggad på den punkten ”Infart på landsväg”... Det bästa du kunde ha gjort var att fråga inspektören direkt efter körningen varför du kuggade, då hade han/hon kunnat förklara för dig. Och då hade du vetat exakt vad du behöver träna på. Dom är ju där för din din skull!
XxTwo 2016-05-13 21:37 ! Citera #
Tack för hjälpen :D
Hade önskat att inspektören var mer hjälpsam men tyvärr inte. Frågade faktiskt direkt efter vad jag behövde träna på och vad som gick fel/var det underkända skedde. Inget svar förutom för fort på cirkulationsplats.

Efter att frågat sa han bara att jag får veta allt från protokollet. Visst man får veta lite vad han menar men vet inte exakt vad vissa saker skedde och hur han tänkte eller så.

Hade önskat på en mer hjälp vänlig inspektör, men tyvärr verkade han inte ha viljan att prata med mig.

Men tack så mycket för hjälpen!
Gäst 2016-05-14 18:05 ! Citera #
XxTwo 2016-05-13
Tack för hjälpen :D
Hade önskat att inspektören var mer hjälpsam men tyvärr inte. Frågade faktiskt direkt efter vad jag behövde träna på och vad som gick fel/var det underkända skedde. Inget svar förutom för fort på cirkulationsplats.

Efter att frågat sa han bara att jag får veta allt från protokollet. Visst man får veta lite vad han menar men vet inte exakt vad vissa saker skedde och hur han tänkte eller så.

Hade önskat på en mer hjälp vänlig inspektör, men tyvärr verkade han inte ha viljan att prata med mig.

Men tack så mycket för hjälpen!
Hej. Vill inte vara taskig men inspektören tyckte nog att du brast på det mesta som det står i ditt protokoll, det hade tagit 15 minuter att förklara allt det där. När jag läser det som står får jag en känsla av att du har lite för bråttom. Övningskör mer bara så kommer det nog gå vägen så småningom :).
Har du Google platstjänster igång kan du ju titta exakt vilken sträcka ni körde och jämföra med protokollet.
XxTwo 2016-05-14 18:46 ! Citera #
Gäst 2016-05-14
Hej. Vill inte vara taskig men inspektören tyckte nog att du brast på det mesta som det står i ditt protokoll, det hade tagit 15 minuter att förklara allt det där. När jag läser det som står får jag en känsla av att du har lite för bråttom. Övningskör mer bara så kommer det nog gå vägen så småningom :).
Har du Google platstjänster igång kan du ju titta exakt vilken sträcka ni körde och jämföra med protokollet.
Håller faktiskt fullständigt med inspektören. Vissa saker var så självklara att inte ens jag fattade hur jag kunde göra en sån nybörjare misstag. Hade jag varit inspektören hade jag själv underkänt mig.

Att nerverna spökade så mycket har aldrig tidigare hänt mig, så är självklart rädd för en ny uppkörning.
Det var riktig hjärnsläpp.

Men tack ska öva så mycket mer på det som står på protokollet. Med tanke på vad som står, hur många veckor tror du det behövs för mig innan jag gör ett nytt försök? :)

Vill inte skylla på någon men kan inte längre lita på min handledare så ska nog ta någon lektion med trafikskolan. :(
Gäst 2016-05-14 19:36 ! Citera #
XxTwo 2016-05-14
Håller faktiskt fullständigt med inspektören. Vissa saker var så självklara att inte ens jag fattade hur jag kunde göra en sån nybörjare misstag. Hade jag varit inspektören hade jag själv underkänt mig.

Att nerverna spökade så mycket har aldrig tidigare hänt mig, så är självklart rädd för en ny uppkörning.
Det var riktig hjärnsläpp.

Men tack ska öva så mycket mer på det som står på protokollet. Med tanke på vad som står, hur många veckor tror du det behövs för mig innan jag gör ett nytt försök? :)

Vill inte skylla på någon men kan inte längre lita på min handledare så ska nog ta någon lektion med trafikskolan. :(
Du skulle ha börjat med att gå på en trafikskola så att du hade fått lära dig grunderna från start, och inte minst fått lära dig hur du ska köra.. Att inte lita på sin handledare är ju naturligtvis inte bra, för litar du inte på honom så vet du ju inte om du lär dig rätt saker..

Så testa att ha en körlektion med din körskola och sedan fråga läraren om vart han/hon tycker att du är i din körutbildning. Jag kan tyvärr inte säga hur många veckor du behöver, men ska jag bedöma din körning utifrån ditt protokoll, så skulle jag säga att du verkar bara vara i början av din körutbildning..
XxTwo 2016-05-14 21:23 ! Citera #
Gäst 2016-05-14
Du skulle ha börjat med att gå på en trafikskola så att du hade fått lära dig grunderna från start, och inte minst fått lära dig hur du ska köra.. Att inte lita på sin handledare är ju naturligtvis inte bra, för litar du inte på honom så vet du ju inte om du lär dig rätt saker..

Så testa att ha en körlektion med din körskola och sedan fråga läraren om vart han/hon tycker att du är i din körutbildning. Jag kan tyvärr inte säga hur många veckor du behöver, men ska jag bedöma din körning utifrån ditt protokoll, så skulle jag säga att du verkar bara vara i början av din körutbildning..
Hmm inte svaret jag hade hoppats på så känner mig extra orolig. Kanske ska skippa körningen och köra på kollektivt istället. :( (Bor i en storstad så behovet av körkort är egentligen inte stort förutom att det underlättar)

Vill lita på min handledare, problemet är att de 2 allvarliga felen i min uppkörning hade enligt min handledare, varit helt rätt för att underlätta trafikanter och få ett flytt i trafiken. Har även tränat på detta sättet många gånger.
Enligt inspektören var det förbjudet att göra så och en av dessa även emot lagen :|
Gäst 2016-05-14 23:55 ! Citera #
XxTwo 2016-05-14
Hmm inte svaret jag hade hoppats på så känner mig extra orolig. Kanske ska skippa körningen och köra på kollektivt istället. :( (Bor i en storstad så behovet av körkort är egentligen inte stort förutom att det underlättar)

Vill lita på min handledare, problemet är att de 2 allvarliga felen i min uppkörning hade enligt min handledare, varit helt rätt för att underlätta trafikanter och få ett flytt i trafiken. Har även tränat på detta sättet många gånger.
Enligt inspektören var det förbjudet att göra så och en av dessa även emot lagen :|
Det där låter inte alls bra att din handledare visar dig hur du ska göra, och sedan när du kör upp så säger inspektören att du bryter mot trafiklagen :o

Av just den anledningen så hade det vart bättre att i första hand gå några lektioner på en trafikskola så att du hade lärt dig dom rätta grunderna från början, för när man har lärt sig en sak, och ska sedan lära sig nått helt annat, så kan det bli väldigt svårt att bryta sina första inlärda metoder... Och du ska absolut inte ge upp ditt körkort, jag tycker som sagt att du kan skriva in dig på en körskola, gå c:a 10 lektioner och sedan mängdträna hemma, dock med en annan handledare då den du har använt dig av uppenbarligen inte kan trafikreglerna tillräckligt bra för att du ska kunna köra på ett tryggt och säkert sätt..

Så gjorde la jag upp min körutbildning, började på körskolan, sedan tränade jag det mesta privat med min handledare, och tog bara någon körlektion då och då för att visa min körlärare att min utbildning gick åt rätt håll.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:17
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo