Säker i bilen
Jag har nu övningskört 6 ggr(privat) och mitt största hinder är att jag är nojjig och ganska ”rädd” och osäker i bilen. Hur många ggr tog det för er innan ni kände er trygga och säkra eller gjorde ni det på en gång?
Har ni något tips till mig?
Du är nojjig för att du ska få motorstopp och hindra trafiken eller hur? För mig var det det iaf. Om man får till dragläget bra så blir man mindre rädd tycker jag.
Börja köra på ett ställe utan trafik. Ta dig till en stor parkeringsplats och kör runt, runt. Lär dig hur bilen fungerar och här gäller det verkligen att ta till ”överinlärning”. Innan du ger dig ut i trafiken ska du vara helt säker på hur du manövrerar bilen. Inte bara körteknik utan också var du har bilen. Använd dig av markeringarna på parkeringsplatsen för att göra fiktiva gator. Tänk dig att det kommer bilar på gatorna och föreställ dig vad du då ska göra. Träna att kunna handskas med bilen så du kan fokusera på andra trafikanter när du väl ger dig ut i trafiken. // Lycka till !
Var inte stressad tänk inte på något annat än att du ska lära dig köra bil.. finns inget o vara nojjig över du lär dig med tiden
Som greencar skrev så är det viktigt att du har koll på bilen innan du ger dig ut i trafiken och måste tänka på trafikregler etc. sen är det ju okej att få tex motorstopp ibland, det är ju meningen att övriga bilister ska ha lite mer tålamod om man har en ”övningskörning”-skylt där bak, även om egna erfarenheter säger att det inte alltid är så..
Ta den tid du behöver, som de flesta sagt känn ingen stress, sen är det även viktigt att du har en bra lärare. Du måste våga fråga, känner du dig osäker så fråga på. Bäst är väl att inte ta sig ut på stora vägar med en gång. Själv så började jag med att köra på små vägar med låg hastighet, kör där några ggr och sen märker du eller din lärare när du e beredd att gå vidare. Det gäller att bygga på succesivt och inte stressa fram. Som Ellen sa andra bilister ska visa hänsyn till dig eftersom du övningskör. Helt enkelt mitt tips, ta de lugnt o ta din tid du behöver.
Jag brkar också bli stressad om jag får motorstopp eller så, men jag tror att man för det första inte ka utgå från/tro att man kommer att få t.ex. motorstopp. För då tänker man mycket mer på det och blir orolig av bara tanken och då blir ju risken större att man får problem. Sen, om man nu ändå får t.ex motorstopp eller något annat problem så är mitt tips att man (efteråt såklart) försöker lära av sitt misstag - vad gick fel? så att du inte gör det igen
Så fort som vi fick handledarbeviset så åkte vi ut till en parkering och började köra. Kör där tills du känner att du vet vad du har framför dig, det tar längre tid för vissa och kortare tid för vissa, det är olika.
För mig gick det ganska snabbt, tror jag var på en parkering 1-2 gånger tills jag kände att det gick bra. Dels för att jag älskar allt som har motorer och tycker det är kul att köra det.
Det är också en grej, det ska vara KUL att köra. Blir såå mycket lättare då (Enligt mig). Så är det ju med allt, tycker man inte om det så tar det längre tid att få saker och ting gjort, eller lära sig nått.
Så försök att få det att bli kul och köra bil! Blir lättare och du känner dig säkrare!
Vist visst känner man sig lite skrajsen i början men efter en fem till tio gånger tyckte jag det släppte. Nått att tänka på är väll att man skall gå i sin egen takt. Börja på en parering och arbeta sig uppåt till mer och mer trafik. Ett litet tips kan väll vara att använda backspegeln mycket. Jag kände i varje fall att det hjälpte mig i början för man fick lite mer koll på situationen, visste var alla andra var osv.
/mattias
Senaste foruminläggen
Rubrik