I slutändan så är det mer miljöförstöring att ha koppling nere eftersom man sliter på den, och en ny koppling kostar nog runt 10-12kkr + en jävla massa co2utsläpp.
Man drar inte mer bränsle med friläge i. Det vill jag ha bevis på om jag ska tro dig.
Om din bil släpper ut ”en jävla massa co2utsläpp” så är det nog dags att byta bil
Dessutom så sliter man inte så himla mycket på kopplingen om man håller den nedtryckt och inte slirar på den.
Min trafiklärare visade mig att bilen drar mer bränsle när den står still om man har neutral växel i än vad den gjorde när man hade växel i och kopplingen nedtryckt. Han hade en digitalmätare som visade bränsle åtgången, och när man stod still med friläge så drog bilen 0,01L..Men om man hade växel i och kopplingen nedtryckt så visade mätaren 0.00L
Alltså drar bilen mer bränsle med friläge i än vad den gör med växel i.. Fråga mig inte hur eller varför, men jag vet vad jag såg och trodde inte heller att det skulle vara möjligt, men svårt att säga emot när han visade att det faktiskt var sant. För jag la alltid i friläge när vi stannade vid rödljus, men efter att han visade att bilen drar mer bränsle så har jag slutat med det.