Start > Körkortsforum > Köra i stan=hot mess! Trafiklj…

Köra i stan=hot mess! Trafikljus, väjningsplikt, cyklar..

Gäst 2016-05-02 21:40 ! Citera #
Hej, ja alltså att köra i stan är inte för roligt.....lite funderingar runt detta....

1. I exakt vilka situationer kan jag ha grönt och tex. cyklar o gående ha grönt samtidigt? Är det bara i situationer med sväng...?
Känns luddigt....

2. Ett trafikljus med väjningsskylt under, säger den något eller är den till för ifall trafikljuset går sönder??

Måste säga att vägmarkeringarna och linjerna i sverige känns usla! Allt känns som en enda röra..Dom är otydliga och förvirrande och tycker allmänt att cyklar inte borde vara så blandade med bilar här...tycker ingen annan så?

Thank u....
Gäst 2016-05-03 08:00 ! Citera #
Det låter som om du precis har börjat med din övningskörning för jag kände likadant när jag började :D
Men du kommer tycka att allt blir bättre och lättare att förstå när du har kommit in i det hela :D

När ett trafikljus har väjningsplikt så kan det vara så att mötande bilar som ska köra rakt fram har företräde och då måste du släppa dom om du ska svänga så att du korsar deras vägbana.
Gäst 2016-05-04 13:14 ! Citera #
Gäst 2016-05-03
Det låter som om du precis har börjat med din övningskörning för jag kände likadant när jag började :D
Men du kommer tycka att allt blir bättre och lättare att förstå när du har kommit in i det hela :D

När ett trafikljus har väjningsplikt så kan det vara så att mötande bilar som ska köra rakt fram har företräde och då måste du släppa dom om du ska svänga så att du korsar deras vägbana.
”I denna ordning ska du följa/prioritera anvisningar och regler:
Polismans tecken
Trafiksignal
Vägmärken/skyltar
Regler
Exempel: I en korsning med fungerande trafikljus gäller inte högerregeln eftersom trafikljusen prioriteras högre.”
Gäst 2016-05-04 13:15 ! Citera #
Alltså om trafikljusen är ur funktion så har du väjningsplikt. Du ska även väja för fordon vars körbana du korsar. Ska du svänga vänster så har fordon som kommer rakt framifrån och ska rakt fram företräde.
Gäst 2016-05-04 17:21 ! Citera #
Gäst 2016-05-04
Alltså om trafikljusen är ur funktion så har du väjningsplikt. Du ska även väja för fordon vars körbana du korsar. Ska du svänga vänster så har fordon som kommer rakt framifrån och ska rakt fram företräde.
Det var ju det jag skrev :D
Ska han svänga och därmed korsar en annan bils vägbana så SKA han släppa förbi den bilen innan han får åka vidare..
Gäst 2016-05-04 18:44 ! Citera #
Gäst 2016-05-04
Det var ju det jag skrev :D
Ska han svänga och därmed korsar en annan bils vägbana så SKA han släppa förbi den bilen innan han får åka vidare..
Precis, förtydligade det lite bara. Men om du har konturpil så får du köra utan att väja för någon.
sune 2016-05-27 00:56 ! Citera #
Gäst 2016-05-04
Precis, förtydligade det lite bara. Men om du har konturpil så får du köra utan att väja för någon.
Det är inte sant. det betyder att du ska ha fri körväg. men står det en person där kan du ju inte bara köra över dem ändå.
du borde åka buss
det gör jag ibland 8-)

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I går 22:17
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo