Start > Körkortsforum > Växlingen kräver all min uppmä…

Växlingen kräver all min uppmärksamhet

Fräken 2016-04-28 18:07 ! Citera #
Hej! Jag har övningskört i ca två månader, har press på mig att ta körkort fort då jag fått ett jobb som kräver det. Jag kuggade precis min första uppkörning pga ”dålig fordonskontroll”. Uppkörningsmannen sade helt enkelt det jag redan visste, att jag har för lite ”i ryggraden” när det kommer till växling. Koncentrerar jag mig på att växla bra och rätt, försvinner fokus från trafiken/avsökningen. Koncentrerar jag mig på tex avsökning, glömmer jag att få i rätt växel i tid. Kör m a o fortfarande som en kratta.
Jag har tagit ca 30 körlektioner och kört en hel del hemma. Min första körlärare var antagligen för snäll, eftersom jag fortfarande har kvar samma problem som i början. När jag nu testade en annan lärare, kände jag mig sågad vid fotknölarna!

Så min fråga är - hur övar jag bäst på att få in växlingen i ryggmärgen? Ska jag köra varv på varv på en parkering? i ett villaområde? köra runt i trafiken och öva in allt samtidigt? Tips?
Erika 2016-04-28 23:13 ! Citera #
Hade samma problem när jag började köra, men om du tänker efter lite så är du rätt så grön när det kommer till bilkörning. Man hinner inte lära sig att köra på bara 2 månader!

Det enda du kan göra är att köra extremt mycket, både privat och på körskolan.
Jag körde varje dag när jag påbörjade min utbildning, mängdtränade väldigt mycket med min sambos pappa, för att sedan köra på körskolan lite då och då. Och du måste träna på allt, att bara cirkulera runt på en parkeringsplats kommer knappast att hjälpa dig. Så kör mycket och ofta både i stadstrafik och landsväg, och gärna motorväg eller motortrafikled om du kan, det är de enda tipset jag kan komma med.

Lycka till!
sune 2016-05-27 01:00 ! Citera #
Ta automatkörkort 8-)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I går 21:48
2
I går 17:58
4
I går 16:59
8
I går 14:16
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo