Start > Körkortsforum > Parkeringsregler för funktions…

Parkeringsregler för funktionshindrade

TesaHjul 2009-09-30 19:11 ! Citera #
Så ofta man ser bilar utan tillstånd stå parkerade på speciella p-platser, och om de får böter så nog svider det. Jättebra tycker jag som har tillståndet och behovet. Men vilka regler gäller?

Hittills vet jag följande.
Är p-rutan utan tidsmarkering är det tillåtet att ställa bilen i 24 timmar
Tidsangivelse under p-skylten gäller även om bilen har tillstånd.

Detta är ganska enkelt... men...

OM det inte finns någon handikappsparkering tillgänglig och jag tvingas ställa min bil på vanlig ruta men har handikappskort, Vilka regler gäller då?

Det är säkert ingen fråga som kommer upp på provet, men det kan vara bra att veta endå och ganska intressant faktiskt eftersom vi har många delade meningar om saken.
Gäst 2009-10-29 14:53 ! Citera #
Men samma regler gäller väl på handikappsruta som i vanlig?
Annnnnnnnnn 2009-11-02 11:31 ! Citera #
Jag vet inte o det stämmer överallt men antar att de borde vara så... Utanför mitt jobb i GBG så får man stå på en vanlig p-ruta gratis om det inte finns ngn handikappsruta ledig. kom uinte ihåg hur många timmar det gällde däremot.
Björn He 2023-10-20 20:46 ! Citera #
Det är väl inte förbjudet enligt allmänna parkeringsregler att parkera på en normal parkeringsplats med parkeringstillstånd för rörelsehindrade oavsett hur många parkeringsplatser för rörelsehindrade som är lediga. Vem har påstått att det är förbjudet?
Däremot är det såvitt jag vet förbjudet att parkera på parkeringsplats för rörelsehindrade utan tillstånd. Enligt de allmänna parkeringsreglerna får endast fordonsförare med särskilt parkeringstillstånd för rörelsehindrade parkera på en parkeringsplats för rörelsehindrade; övriga fordonsförare får däremot bara stanna tillfälligt för att låta passagerare stiga på eller av, om det sker utan hinder för en rörelsehindrad.

Man bör dock parkera på en parkeringsplats för rörelsehindrade sålänge man har det parkeringstillstånd som krävs i bilen, om det finns en sån parkeringsplats ledig, för då sparar man ju platser för andra som vill parkera.
Man ska tänka på att parkeringstillståndet skall vara placerat väl synligt under vindrutan, om man glömt att ta med sig parkeringstillståndet i bilen så får man inte parkera på en parkeringsplats för rörelsehindrade, trots att man har parkeringstillstånd, eftersom det är ett krav att man ska uppvisa tillståndet under parkeringen. Men de flesta med sånt parkeringstillstånd brukar ändå ha det fastklistrat under ratten.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest