Start > Körkortsforum > 3dje uppkörningen i Farsta på …

3dje uppkörningen i Farsta på tis, backa runt hörn hjälp

Sebby 2016-04-25 09:07 ! Citera #
Backa runt ett hörn, inte backa rakt.

Och ja det är jätte lätt om man bara kollar bakåt, men då missar man på avsökningen. Jag går ju på trafikskola och jag räknar med att om dem säger jag är klar för uppkörning så är jag det.

Kul att ni som tycker det är lätt tycker det är lätt (många polare som har körkort tycker det inte är lätt och drar en rundpall i stället och har inga bra tips på hur man ska göra) , då kan ni ju säga hur ni gör och utan att missa på avsökningen. Har bara fått köra runt rundade hörn också och ej fyrkantiga där man enklare ser vart där kanterna är och då kan se ah nu är bakhjulen/baksätet vid kanten nu kan ja börja ratta på.

Hur som har svårt för detta resten fixar jag så det va tips jag va ute efter :)
Gäst 2016-04-25 14:26 ! Citera #
Sebby 2016-04-25
Backa runt ett hörn, inte backa rakt.

Och ja det är jätte lätt om man bara kollar bakåt, men då missar man på avsökningen. Jag går ju på trafikskola och jag räknar med att om dem säger jag är klar för uppkörning så är jag det.

Kul att ni som tycker det är lätt tycker det är lätt (många polare som har körkort tycker det inte är lätt och drar en rundpall i stället och har inga bra tips på hur man ska göra) , då kan ni ju säga hur ni gör och utan att missa på avsökningen. Har bara fått köra runt rundade hörn också och ej fyrkantiga där man enklare ser vart där kanterna är och då kan se ah nu är bakhjulen/baksätet vid kanten nu kan ja börja ratta på.

Hur som har svårt för detta resten fixar jag så det va tips jag va ute efter :)
Spelar ingen roll om man ska backa rakt eller runt ett hörn.. det är lika lätt bägge delarna :)
Allt handlar om manövrering, att veta vart man har bilen, och klarar man inte det så är man inte redo att köra upp ännu eftersom den pusselbiten saknas i körutbildning.. Så då är det bara att öva extra mycket på just det.

Jag satte upp koner på min svärfars gårdsplan och övade att backa igenom dom, både backa rakt, samt att backa runt hans carport. men vi satte även upp en liten slalombana som jag fick backa igenom. Det hjälpte mig att verkligen kunna veta vart jag hade bilen och hur jag skulle göra. När man backar så ska man inte ha hög fart, utan backa med krypfart. Och det är även tillåtet att stanna till för att se sig om vad som finns runt om en när man backar.

Det är ingen raketforskning man håller på med, det är backning med bil :D
Sebby 2016-04-25 19:49 ! Citera #
Spelar ingen roll om man ska backa rakt eller runt ett hörn.. det är lika lätt bägge delarna :)
Allt handlar om manövrering, att veta vart man har bilen, och klarar man inte det så är man inte redo att köra upp ännu eftersom den pusselbiten saknas i körutbildning.. Så då är det bara att öva extra mycket på just det.

Jag satte upp koner på min svärfars gårdsplan och övade att backa igenom dom, både backa rakt, samt att backa runt hans carport. men vi satte även upp en liten slalombana som jag fick backa igenom. Det hjälpte mig att verkligen kunna veta vart jag hade bilen och hur jag skulle göra. När man backar så ska man inte ha hög fart, utan backa med krypfart. Och det är även tillåtet att stanna till för att se sig om vad som finns runt om en när man backar.

Det är ingen raketforskning man håller på med, det är backning med bil :D

-----------------------------------

Haha men jag kan ju backa hur bra som helst om jag kollar bakåt, då vet jag ju vart jag har bilen å lovar jag plockar en slalombana med då utan problem (plockar du slalombanan genom att kolla fram å inte bak, då är jag fan imponerad och hoppas du spelar in bilversionen av Karate Kid! :D )..

Men det sista som du sa om att stanna för att se sig runt visste inte jag (jekla körskolbillärare som inte sagt nått) men fick reda av en annan lärare idag och det är riktigt bra, då ska det inte va nått problem, backa, stanna kolla åt sidor å fram, kolla bak backa lite mer, stanna kolla åt sidorna mm. Failar jag nu då, så är det endast på nervositet pga att jag glömmer att stanna när jag kollar mig om eller så ska jag inte ha körkort haha
Sebby 2016-04-26 23:09 ! Citera #
Sket sig idag igen, ska man byta körskola för att få nya ögon som kollar på en? Slapp backningen men åkte dit på fickparkering då bilskolans ”knep” inte funka då det va för långt mellan bilarna, å det va det jag lärt mig.
Gäst 2016-04-27 07:19 ! Citera #
Jag tycker fickparkering är mycket enklare när det är stora rutor. Det är bara besvärligt och trångt med små rutor. (Även om det är en fördel att kunna parkera i små rutor).

Du kan ju prova en annan körskola. För att se vad dom säger. Plus att den andra körskolan kanske skickade dig för tidigt, om du kuggar på samma saker. För då finns det kunskapsluckor där. Beror det enbart på nervositet, borde det vara olika saker som går dåligt.

Personligen skulle jag inte rekommendera betablockerare, för vet inte ifall det ger utslag vid en eventuell kontroll? Och då är det ändå kört med körkortet. Nu gör de kanske sällan kontroller, då jag aldrig hört talas om det. Men tänk på hur du skulle göra om du redan hade körkort. Hade du tagit olika preparat då också, för att vara lugn?

En annan körskola kanske har andra tips. Men du behöver nog öva mer på parkering och backning runt hörn.

Ett tips är att låtsas att inspektören är din körlärare.
Sebby 2016-04-27 11:40 ! Citera #
Det knep jag har funkar bara med små rutor har påpekat detta för min körskolelärare när vi kört samma knep på större ruta och jag kommer way för långt från kanten, men ej fått tips på hur jag gör då (jag fickparkerade 3 gånger igår innan uppkörningen och satte alla perfekt, gjorde sen likadant på uppkörningen då det ju är ganska enkla grejer att komma ihåg men då sket det sig och man gör ju som man lär när man inte har körkort och kan mängd öva en massa själv då man hamnar i olika situationer och kan göra om). De andra få grejerna (typ en grej till per prov) är sånt som jag sätter jämt på lektionerna och då borde det ju bara vara nevositeten som gör att jag får nån form av hjärmsläpp och jag ha ju läst att det är så för flera, därför jag tänkte på betablockerare då dem inte påverkar reaktionstiden utan bara hjärtklappning typ..

Men kanske skulle byta körskola och uppkörningsställe (jobbiga är att han jag kör med är en av mina bästa poalres farsa)

Vre fint att mängdträna med men då bör man ju ha nån man kan åka med privat:P

Senaste foruminläggen

Rubrik
10
I dag 10:06
8
I dag 04:58
4
I dag 03:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo