Hej
När man står stilla (broms och koppling helt intryckta) så kan man ju ta upp kopplingen tills man hittar dragläget, trots att bromsen är nertryckt. Så, funkar det då också att redan ha kopplingen uppe vid dragläget medan man bromsar och stannar helt, eller kommer det bli motorstopp? Undrar detta för att det finns vissa ställen där jag måste stanna helt, men inte har tid för att hålla på och hitta dragläget (det är inte något jag kan göra snabbt än).
Om du ska stanna med hjälp av broms så ska antingen kopplingen eller friläget vara i, annars blir det motorstopp. Anledningen till att man kan ha bromsen nere vid dragläge är för att bromsarna ”vinner” över drivaxlarna och för att motorn slirar på kopplingen och inte har full effekt (inte ligger an helt på koppling).
Jag tror att de kan betrakta det som ”rider kopplingen” och kan riskera att misslyckas på sparsam körning. Jag gjorde det 3 gånger i en mycket upptagen skärningspunkt när du försöker sväng vänster och det gick inte mycket väl. bäst att bara ha kopplingen deprimerad och ta din tid. om korsningen är verkligen upptagen och det verkar inte som om du kan göra en sväng säkert bäst att inte stressa. naturligtvis kan det vara diskutabelt.