Start > Körkortsforum > Hur är din drömhandledare?

Hur är din drömhandledare?

Gäst 2016-04-23 15:06 ! Citera #
Jag ska vara handledare till tonåringen - vad ska jag tänka på för att det ska bli bra?

Och hur ska jag INTE göra...?

Tar gärna emot tips!
Gäst 2016-04-23 21:19 ! Citera #
Var lugn och ha tålamod med eleven! Försök att förklara tydligt och försök förklara för eleven varför man gör si eller så. Efter att ni har kört ett tag kan du lyssna på vad eleven vill ha hjälp med och utgå från det. Sist också, acceptera att det inte finns ”dumma frågor” när det gäller en elev som håller på att lära sig köra.
Alice 2016-04-26 15:15 ! Citera #
Som ovanstående, var lugn & ge det tid. Elever hatar handledare som ligger på och tjatar. Gör eleven fel, bli inte arg, utan istället förklara varför man aldrig ska göra si & så.
Gäst 2016-04-26 21:07 ! Citera #
Jag gillade min körlärare för när jag gjorde fel, analyserade vi varför det blev fel. Men sen släppte han misstaget, och gav mig nya chanser tills jag klarade uppgiften. Han siktade framåt. (jag behövde nån som siktade framåt åt mig).

Det bästa är att fråga eleven hur den tycker du ska vara. För man lär sig på olika sätt. Det är inte säkert att min körlärares metod, fungerar för din elev, bara för att den funkade för mig.
Gäst 2016-04-26 22:24 ! Citera #
Jag tror det viktigaste du kan göra som handledare är att vara lugn. Och försöka förstå situationen din elev befinner sig i. För dig att ”svänga vänster” är bara att svänga vänster. För din elev är det hur många moment som helst..:

titta åt ett håll, titta åt ett annat håll, döda vinkel, blinka, bromsa, koppling, växla ned, koppling, titta åt ett håll, titta åt ett annat håll, döda vinkeln, vrida på ratten, gasa, växla upp, koppling, titta osv.

Allt det som går på rutin för dig är hundratals små manövrar som inledningsvis måste tränas och få ta tid. Förstår man det är det så mycket lättare för eleven.

Ett bra tips kan också vara att själv ge dig ut lite i bilen innan och fundera lite på hur du i ord ska kunna förklara hur man startar bilen, hur förklarar jag var dragläget finns, hur förklarar jag hur man svänger, hur vet jag vilken växel jag ska ha i? Allt sånt där bara är för en van förare, men för en oerfaren är allt sånt osäkert.

Lycka till!
Gäst 2016-04-30 18:41 ! Citera #
Min handledare kolla på telefonen och smsade samtidgt när vi körde. Tog körkortet på första försöket :(
sune 2016-05-27 01:01 ! Citera #
Helst snygg
fast mest snabb

som jag
jag är jättesnabb 8-)
Gäst 2016-07-17 18:16 ! Citera #
Läs igenom teoriboken så du får en uppfräschning av regler och ”ordningsföljder” mam ska göra vissa saker i så underlättar du för övningsföraren inför slutproven att du lärt ut rätt.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor