Start > Körkortsforum > Körställning vid uppkörning?

Körställning vid uppkörning?

JJ 2016-04-18 21:01 ! Citera #
Tjena!

På fredag är det dags för mig att köra upp, under tiden jag har övningskört vilket är strax över 2 år nu så har jag blivit allt mer avslappnad i min körning. Vad säger ”uppkörningsgubben” om jag endast håller ratten ”löst” men antigen 1 eller 2 händer. D.v.s vid exempelvis landsvägskörning håller jag 1 eller 2 händer relativt löst klockan 7 och 5 på ratten, är detta ok eller räknas det som oaktsamhet?

Anledningen till att jag håller så här är för att inte bli trött i axlar, armar och händer genom att sitta och greppa stenhårt om ratten men även för att göra färden behagligare då jag gör ryckigare rörelser när jag håller hårt i ratten hela tiden.

Jag är på inget sätt så avslappnad att jag är ouppmärksam utan håller ratten så för att göra färden behagligare både för mig och passagerare.

Är detta ok eller något jag kan ryka på?
Gäst 2016-04-18 21:29 ! Citera #
Min körlärare sa att jag alltid skulle ha två händer på ratten när jag körde upp, och gärna hålla händer tio i två. Annars kunde man bli kuggad för att det kunde hända nått med händerna om man krockade och krockkudden löstes ut.

Så mitt tips är ju att hålla ratten som man ska bara under din uppkörning. för själva körningen är ju bara 25-30 minuter, och på d korta tiden hinner du ju inte blir trött i armar, axlar eller händer :D
Gäst 2016-04-19 16:19 ! Citera #
För att slippa skada händerna/få dem rakt mot ansiktet vid krock så är det ”nya” att hålla händerna kvart i tre, inte tio i två.
Gäst 2016-04-19 16:21 ! Citera #
Tillägg till ovan, ännu hellre tjugo i fyra säger Motormännen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
10
I dag 10:06
8
I dag 04:58
4
I dag 03:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo