Enligt trafikverkets statistik klarar endast 45% teoriproven i snitt, i vissa kommuner så lågt som 30%... Vad beror det på? Är folk oskolade eller är provet verkligen så svårt?
Nervös
Jag tror att det chansas av många första gångerna man är inte förbredd. Plugga på bara så löser det sig .
Det precis som Racer säger, många har alldeles för bråttom till både sina teori och körprov.
Hade alla läst på ordentligt och inte bokat sina prov fören dom känner sig helt säkra på både teorin och sin bilkörning så hade inte väntetiderna varit så förbaskat långa om man nu måste göra om nått av proven. Men eftersom många chansar så är det också många som inte klarar sina prov, och då blir köerna om ett nytt omprov längre också..
Så läs på ordentligt och kör mycket, samt boka inga prov fören du känner dig säker inom bägge kategorierna.
Det blir bara dyrt i onödan om man måste göra nya prov, det är tillräckligt dyrt att ta körkort som det är. Så varför chansa och därmed riskera att behöva betala ännu mera?
Det beror säkert på att några är lata men framförallt inte besitter rätt studieteknik. Teorin är i mitt tycke relativt krävande och jag studerar på ett universitet som jag menar ligger i lä jämfört med körteorim som är idag
Det beror väl på att folk har för bråttom. De bokar när de inte är redo.
En annan orsak är att de bara övar frågor, och lär sig svaren. De lär sig inte innebörden av frågorna.
Och alltså visst är det en del man måste lära sig, men jag tycker inte teorin var så svår när man väl bestämde sig för att plugga kontinuerligt.
Provet var på samma nivå som elevcentralens frågor. Alltså blandad nivå. Men tar man det lugnt och läser noggrannt, klarar man det lätt om man är tillräckligt förberedd.