Start > Körkortsforum > Ni som klara teorin på första …

Ni som klara teorin på första hur träna ni till provet?

Gäst 2016-04-14 22:09 ! Citera #
Ni som klara teorin på första hur träna ni till provet?
Hanna 2016-04-14 22:51 ! Citera #
Jag skrev in mig på skolan lite mindre än 4 månader innan jag körde upp (fast det visste jag inte då). Då hade jag övningskört ca 4 månader innan, men inte pluggat någon teori (förutom det man lär sig automatiskt när man kör, typ vad vissa skyltar betyder osv).

En månad efter att jag skrev in mig på skolan började jag plugga teorin ordentligt. Jag köpte Elevcentralen Premium genom skolan och under de följande tre månaderna läste jag hela boken där och såg på de filmer och intervjuer som hörde till de kapitel som jag tyckte var svåra. Gjorde även en massa test på Elevcentralen.

När jag upptäckte körkortonline några veckor innan provet så läste jag igenom all teori här några gånger också.

Min skola har en teorilektion på ca 75 min i veckan som rullar runt på fyra olika områden, så jag gick på dessa lektioner en gång per område. Tycker inte dom gav mig särskilt mycket.

Pluggade som mest sista månaden innan provet, satt nästan varje dag. Vissa dagar bara en kvart, andra dagar flera timmar. Utnyttjade så mycket tid som möjligt till att göra tester i apparna, till exempel när jag åkte buss och tåg till skolan, och när jag satt och väntade mellan lektioner. Totalt läste jag igenom hela teorin ca 6-7 gånger tror jag.

Slutade med att jag fick 62 av 65 på provet. :) Så körkortet var en ca 8 månader lång process för mig, och efter halva den tiden började jag fokusera på teorin. Men det hade kunnat gått mycket fortare om jag inte väntat så länge på att skriva in mig på skolan.

Jag tycker det viktigaste, och det var jag noggrann med mig själv också, är att inte tänka att man pluggar till provet. Man pluggar så att man ska komma ihåg allt under resten av sitt liv! En person som glömt allt den lärt sig efter att ha klarat provet skulle i alla fall inte jag vilja möta i trafiken.

Lycka till! :)
Gäst 2016-04-15 08:20 ! Citera #
Jag var ganska slarvig med teorin. Jag var liksom lat och tänkte att jag pluggar när provet är bokat. Började övningsköra när jag var 16. Skrev in mig på körskolan när jag var 17.

Körde upp när jag var 19,7 år. Anledningen varför det tog så lång tid var för att jag tog en paus. Bara övningskörde nån gång då och då.

Sen nu under sommaren bestämde jag mig för att ta tag i körkortet seriöst. Har extremt dålig självkänsla så tänkte typ: jag kommer inte få något körkort den här gången heller. (För hade ju mina perioder då jag verkligen ville bli klar).

Så i slutet av augusti fortsatte jag med körlektioner (hade tagit några innan).

Och då tog jag även fram min gamla teoribok. Och läste den efter varje körlektion (alltså minst 1 gång per vecka). För det var liksom absoluta minimumet. Men sen blev det ibland mer.

Jag läste boken, och gjorde anteckningar och gjorde även tester. Nu blev jag godkänd på dom. Förut när jag hade varit oseriös så gjorde jag testerna, men kunskapen fastnade inte.

Men så fort jag somsagt läste boken, och gjorde anteckningar så fastnade det. Och klarade teorin i november på första försöket med 58 rätt.
Chrille 2016-04-15 11:41 ! Citera #
Eftersom jag har svårt med böcker så var min taktik att fråga körläraren mycket + 1000 frågor här och Elevcentralen. That’s it.
Första allt 2016-04-15 11:44 ! Citera #
Hej. Jag tyckte jag var jävligt oförberedd men lyckades ändå med 59 av 65 rätt.
Läste igenom teoriboken en gång dock inte sista 30 sidorna. Läste boken med alla skyltar flertal gånger eftersom det hade jag svårast med. Sedan det som hjälpte mest för mig var när jag var ute i trafiken och fick förklaringar direkt.

Jag slutade med att dagarna innan provet bara göra alla prov på elevcentralen.se tills jag fick godkännt på dem. Sedan upprepade jag sluttestet ett flertal gånger så jag visste att det satt.

Och så fick jag godkänt
Louise92 2016-04-15 13:11 ! Citera #
Jag orkade aldrig plugga på teoriprovet och fick exakt 52 rätt.
Gagnam 2016-04-15 13:19 ! Citera #
Jag gjorde massa, massa frågor! Säkert 2-3000 frågor.

Sen läste jag boken 1,5 gång.

Sen fokuserade jag endast på det jag tyckte var svårast ett par dar innan provet, typ alla detaljer och statistik grejer..

Fick 52/65 så precis att jag klara mig.. Förvånad att det inte blev bättre med tanke på hur mycket tid jag lagt ner.

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I går 22:17
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov