Start > Körkortsforum > Finns det någon som inte övnin…

Finns det någon som inte övningskör privat?

Gäst 2009-09-29 09:43 ! Citera #
Finns det fler än jag som inte har någon att övningsköra med privat. Har ni något tips på hur det fungerat för er på bästa/billigaste sätt?
kullen 2009-09-30 08:29 ! Citera #
Hej Bilist, jag tror det är väldigt svårt att fixa billigt. Även om du kanske inte har föräldrar som du kan övningsköra privat med så kanske du har mor/farföräldrar eller ett äldre syskon? Eller en äldre vän som ställer upp?
mitzerl 2009-10-10 19:20 ! Citera #
Jag har inte heller någon att öva privat med och det blir som sagt väldigt dyrt. Jag undrar om jag kommer klara det överhuvudtaget, särskilt som jag har det lite svårare för mig och behöver väldigt mycket mängdträning. Mängdträna på trafikskola blir ruinerande. :(

Ibland blir jag lite sur på människor som tar för givet att alla har någon de kan köra privat med. Som t ex kullens inlägg härovan. Har kullen svårt att läsa? Har man ingen att köra med så har man inte. Mina föräldrar har ingen bil och har inte kört på 30 år så de har nästan själva glömt allt. Mina syskon har antingen inte körkort alls eller bor jättelångt ifrån. Har inga mor- eller farföräldrar kvar i livet. Mostrar och morbröder och dyl bor för långt ifrån och har heller ingen större kontakt med. Har frågat diverse vänner också, men ingen vill övningsköra med mig, de är antingen rädda om bilen eller känner att de inte kan lära ut. Så alla möjligheter är uttömda här.

Varför kan inte folk förstå (som kullen t ex) att alla inte har möjlighet att köra privat? Jag har också fått dylika kommentarer som kullens av folk och blir lika irriterad varje gång. Om man hade någon att kunna köra med så hade man väl inte klagat eller skrivit om det här. :x
karnaa 2009-10-10 21:53 ! Citera #
Tycker absolut inte att det är något fel i det Kullen skriver,finns ju inget att bli klaga i det inlägget.,
Kanske inte så ofta det inte finns någon man kan fråga i sin bekantskapskrets! ;)
Rosen 2018-09-05 08:41 ! Citera #
Jag har gått intensiv utbildningen med en kompis som lovade att han skulle ställa upp att övnigsköra med mej. En gång övningskörde vi nu vill han inte ställa upp lägre. Finns det något företag som har folk som kan anmäla sig till som kan övnigsköra med dom dom inte har råd att gå och köra på bilskolan.Skulle va tacksam för svar./Rosen
Hugh 2018-11-27 14:15 ! Citera #
Sitter i samma situation just nu. Det är extra svårt för att man få inte betala någon för att övningköra med dig heller. Ide’n tror jag är att det ska inte vara för dyrt att få körkort, men det här tar för givet att man har någon att stå upp i din krets. Det har inte jag. Då är det ännu svårare att hitta någon. Man måste då vara lite påhitlig att lösa problemet.
Björn He 2023-07-07 17:06 ! Citera #
Det är ju billigast att övningsköra privat, men det är viktigt att ta åtminstone mellan 5 och 10 övningskörlektioner med en trafikskola, för att få eventuell grundläggande utbildning inför uppkörningen som oftast inte brukar fås under privat övningskörning - för privata övningskörningslärare har ju normalt inte full kompetens att undervisa i körning som en trafiklärare, som ju är utbildad för att undervisa i grundläggande utbildning för att få körkort.

Personligen tycker jag att trafik- och körkunskap borde vara obligatoriskt inom gymnasieskolan, eller den framtida ”högstadieskolan” om nu gymnasiet ersätts med en 12-årig grundskola med högstadium i årskurs 10-12, mellanstadium i årskurs 6-9 och lågstadium i årskurs 1-5; i så fall skulle åldersgränsen för att få övningsköra personbil behöva sänkas till 15 år, så att ungdomarna har tre år (och inte enbart två) på sig att övningsköra innan körkort då de fyller 18 - och åldersgränsen för övningskörning är ju ändå 15 år i Frankrike har jag läst (och i vissa delstater i USA är det t.o.m. tillåtet att ta körkort för personbil redan när man fyllt 15 år).
Om 15-17-åriga ungdomar hade tillåtits att övningsköra så skulle de ju kunna köra, under uppsikt av sina föräldrar (som övningskörningslärare), till och från skolan, och därmed kunna undvika moped till och från skolan.
(Barn som fyller 6 år borde tycker jag börja direkt i årskurs 1, istället för att gå i så kallad förskoleklass ett läsår och sedan börja årskurs 1, då skulle det vara möjligt för barnen att avsluta 12:e och sista skolåret samtidigt som de fyller 18.)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest