Start > Körkortsforum > Mattefrågor i teoriprovet

Mattefrågor i teoriprovet

Jonna 2016-04-14 06:21 ! Citera #
Pluggandet inför teoriprovet har flutit på bra, tills jag kom till den delen jag redan innan var lite orolig för och nu är ännu mer orolig för: stoppsträckorna. Jag visste att det skulle bli lite matte i den delen och eftersom att jag alltid varit riktigt kass på matte och har väldigt svårt för siffror, uträkningar osv. så blev det som väntat den delen som jag skulle fastna på i pluggandet. Därför undrar jag nu, i hopp om att bli lite lugnad, är det någon där ute som gjort teoriprovet och kan berätta för mig hur dessa frågor om stoppsträckor osv. ser ut i provet? Är det så att jag måste göra uträkningar? Har man tillgång till miniräknare? Får man ha papper och penna? Herregud jag är lika nervös som jag var inför varenda matteprov i skolan...

Sen undrar jag, då jag har en app jag pluggar mycket i (skitbra app i övrigt), är det BARA reaktionssträckan, bromssträckan och stoppsträckan jag måste veta hur jag räknar ut eller måste jag även veta hur jag omvandlar m/s till km/h, vad som händer med kraften i sidled när jag trefaldigar min hastighet, hur många meter jag hinner köra på en viss hastighet och en massa andra frågor jag fick i appen där jag måste ha koll på matte och uträkningar?
Hanna 2016-04-14 12:49 ! Citera #
Det finns miniräknare på provet! :)

När jag skrev provet så låg det en miniräknare vid varje dator. När jag pratade med en kompis som gjort provet i en annan stad så sa hon att det inte fanns vid datorn, men som jag förstår det så ska det finnas tillgång till miniräknare (https://korkortonline.se/nyheter/2014/miniraknare-teoriprov/) så jag tror att hon hade kanske varit tvungen att be om en när hon skrev sitt prov. Du kan ju passa på att fråga när du fotar dig. :) Papper och penna är jag ganska säker på att man inte får ha.

Vad gäller uträkningar så kan jag inte komma ihåg att jag fick en enda fråga som krävde att jag räknade ut något. Möjligtvis att jag behövde veta hur många meter bilen rullade vid någon fråga men det räknade jag ut i huvudet (stryk nollan i hastigheten, multiplicera med 3). Jag använde i alla fall aldrig miniräknaren, så där kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

Lycka till!
Matte 2016-04-14 18:32 ! Citera #
Matten blir inte svårare än den är när du gör de frågorna som finns i frågebankerna.

Ta en halvdag och sätt dig med mattedelen så sitter det ska du se.. I promise 8-)

Senaste foruminläggen

Rubrik
8
I går 20:00
3
2024-11-20 20:23
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest