Start > Körkortsforum > Var kollar man döda vinkeln?

Var kollar man döda vinkeln?

Gäst 2016-09-12 14:46 ! Citera #
Gäst 2016-09-10
Jag kollar inte snett.Jag ser med central seende vad som finns bakom i sidospegel och med perifert seende ser jag genom hela främre och bakre ruta och uppfattar rörelse.Svänger inte om det är något galet.Behöver inte veta om det är en motorcykel eller Ferrari bara att det är stopp för filbyte.
Beträffande kroppsdelen, där ryggen tappar sin ädla namn;-) ,så för att bli av med dem som söker sig dit fuskbromsar jag(trycker lätt på bromsen utan att bromsa men lampor lyser) 2x och det är fritt.
Själv kan jag inte köra för tätt då min adaptativa farthållare tillåter inte det
Det sättet du gör är helt fel!!!

Man kan omöjligen se något i döda vinkeln om man BARA kollar i sidospegeln, och det lilla du ser med ditt periferi seende när du kollar i sidospegeln täcker INTE döda vinkeln!!

Så lär dig hur du ska göra... Gör om och gör rätt!
Gäst 2016-09-22 12:32 ! Citera #
Mor 2016-09-12
Vänj dig vid att kolla döda vinkeln!

Varför är det så viktigt?

Jo för att undvika att bli överraskad av medtrafikanter t.ex en cyklist när du ska svänga.

Om du övningskör, be läraren placera ngt i döda vinkeln & försök se detta utan att vrida på huvudet en aning.

Lycka till med kortet!
Gör så här.
Ställ din bil och rita det du anser vara döda vinkeln.
Det skal vara en triangeln.
Placera inte ”något” utan en annan bil var som helst i denna vinkel.
Du får se att du ser den alltid i vä bakspegeln eller jämte dig bara att titta i spegeln.
Möjligen syns det inte 3-4 filer bort men vad spelar det för roll om du byter bara fil.Gör du sådan manöver att du byter från det ena yttersta fil till den andra yttersta på en 4 filig motorväg eller byter du en fil åt gången?
Antigen har jag konstiga sidospeglar eller den döda vinkel är en myt ( möjligen fanns det i gamla bilar med gamla speglar)
Gäst 2016-09-22 14:14 ! Citera #
Gäst 2016-09-22
Gör så här.
Ställ din bil och rita det du anser vara döda vinkeln.
Det skal vara en triangeln.
Placera inte ”något” utan en annan bil var som helst i denna vinkel.
Du får se att du ser den alltid i vä bakspegeln eller jämte dig bara att titta i spegeln.
Möjligen syns det inte 3-4 filer bort men vad spelar det för roll om du byter bara fil.Gör du sådan manöver att du byter från det ena yttersta fil till den andra yttersta på en 4 filig motorväg eller byter du en fil åt gången?
Antigen har jag konstiga sidospeglar eller den döda vinkel är en myt ( möjligen fanns det i gamla bilar med gamla speglar)
Är du helt seriös nu eller???

Du verkar som om du inte vet vad döda vinkeln är för nått.
Och det spelar ingen roll vilken bil du har, du kan ha en bil från 80-talet eller årets modell, döda vinkeln finns ALLTID!!!.. Herregud!!!
Gäst 2016-09-22 16:06 ! Citera #
Gäst 2016-09-22
Är du helt seriös nu eller???

Du verkar som om du inte vet vad döda vinkeln är för nått.
Och det spelar ingen roll vilken bil du har, du kan ha en bil från 80-talet eller årets modell, döda vinkeln finns ALLTID!!!.. Herregud!!!
Sedan 2003 finns det EU direktiv och lag att alla personbilar skall vara utrustade med speglar eliminerande den döda vinkel.De kallas asfäriska,konvexa eller liknande.
Sedan 2007 även lastbilar skulle utrustas med sådana anordningar.
Hur denna efterlevs vet jag inte.
I mina bilar som är yngre än så finns det INGEN död vinkel.
Har kollat det flera gånger.Ja om någon kör om mig liggande på en skateboard då ser jag inte honom.
Men i så fall liger döda sfären neråt och inte åt sidan.
Upprepar
Sätt dig i din bil,tänk lite och kolla

Och annat: 2.Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn.........
Mor 2016-09-22 16:47 ! Citera #
Konstigt, fanns det ett direktiv för personbilar innan den välvda spegeln uppfanns?
Detta direktiv som du nämner är kanske den som är riktat till tunga lastbilar sedan 2007.
Gäst 2016-09-22 18:12 ! Citera #
Mor 2016-09-22
Konstigt, fanns det ett direktiv för personbilar innan den välvda spegeln uppfanns?
Detta direktiv som du nämner är kanske den som är riktat till tunga lastbilar sedan 2007.
I en:
MEDDELANDE FRÅN KOMMISSIONEN TILL EUROPAPARLAMENTET,
RÅDET, EUROPEISKA EKONOMISKA OCH SOCIALA KOMMITTÉN OCH
REGIONKOMMITTÉN
Mot ett europeiskt område för trafiksäkerhet: politiska riktlinjer för trafiksäkerhet
2011–2020
Står det:
Sedan 2003 har EU infört lagstiftning för att minska skaderiskerna (t.ex. energiabsorberande
bilfrontstrukturer, avancerade bromssystem, backspeglar som kompenserar för döda vinkeln
osv.).
Och Volkswagen group skriver om asferiska backspeglar:
Asfäriska backspeglar har en tvådelad, delvis välvd (konvex) spegelyta. Detta ökar spegelytan hos backspegeln. Med asfäriska backspeglar elimineras döda vinkeln näst intill helt vid korrekt inställning av sidospeglarna i förhållande till förarens sittposition. De flesta Volkswagen-modeller är utrustade med en asfärisk backspegel på förarsidan.

Kollat även på olika fabrikat. ALLA har numera liknande backspeglar.Mina: Volvo och MB har sådana både på hö och vä sida .

Men alla i det här forumet ylar: KOLLA DÖDA VINKELN tills du ,om du har otur och fel på kärlen i nacken,får bristning av en sådan och förlamning i slutändan.
För att inte nämna att om du kör 100 km/h och vrider huvudet för att kolla icke existerande dödsvinkel under 0,5 sek.
rullar bilen ca 15 m utan att du har kontroll framåt + ca 10 m under reaktionstiden = 45m. Kanske hinner du bromsa
kanske inte.
Och direktiven 2007 är enannan direktiv fast gällande samma område
Gäst 2016-09-22 19:23 ! Citera #
Gäst 2016-09-22
Sedan 2003 finns det EU direktiv och lag att alla personbilar skall vara utrustade med speglar eliminerande den döda vinkel.De kallas asfäriska,konvexa eller liknande.
Har kollat det flera gånger.Ja om någon kör om mig liggande på en skateboard då ser jag inte honom.
Upprepar

Om sådana speglar finns så måste Ford ha glömt att installera dom på min körskolas alla bilar då dom inte har dessa speglar. Och deras bilar är från 2012, så enligt dig så är det alltså onödigt att man lär sig hur man kollar döda vinkeln bara för att ”alla nyare bilar” har dessa speglar..

Fick du ditt körkort i ett flingpaket?
Gäst 2016-09-22 20:14 ! Citera #
Gäst 2016-09-22
Upprepar

”Och annat: 2.Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn.........”

Haha, på allvar?
Gäst 2016-09-22 22:47 ! Citera #
Gäst 2016-09-22
Om sådana speglar finns så måste Ford ha glömt att installera dom på min körskolas alla bilar då dom inte har dessa speglar. Och deras bilar är från 2012, så enligt dig så är det alltså onödigt att man lär sig hur man kollar döda vinkeln bara för att ”alla nyare bilar” har dessa speglar..

Fick du ditt körkort i ett flingpaket?
Inte onödig.Men inte heller avgörande vid uppkörning eller körning.
Det som är viktigaste är riskbedömning och för dessa behöver man ha full kontroll över hela bilen.
Vid uppkörning det viktigaste verkar vara att vrida huvudet frän hö till vä med 5-7 sek.mellanrum.
Det kalas för ”avsökning”( kanske borde det stavas med u och g).
Och i dina ford bilar siter självklartklart konvexa sidospeglar,titta närmare om du vet vad du skall titta efter.
Ta någon riktig gammal bil och märk skillnaden.
Döda vinkel kollar man genom att titta över axeln.
Vad ser man då i en skåpbil. Jo framsida på skåpet eller lasten därbak.
Har du sett deras sidospeglar. Nej,nej ingen död vinkel där inte.
Gäst 2016-09-22 22:50 ! Citera #
Gäst 2016-09-22
”Och annat: 2.Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn.........”

Haha, på allvar?
,ty Herren skall inte låta den bli ostraffad som missbrukar hans namn.

Hehe. jag tror inte på det men kan du vara 100% säker?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor